Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Ned i kilden- op i karakteren

Der er ingen vej uden om. Uanset hvor kvalm ovenstående rubrik kan synes, så er den dybdegående, faglige kildeanvendelse vejen til de gode resultater ved kulturfagsprøverne.

Janus Neumann
1 kommentar
21. juni 2017, kl. 00:26

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

1 kommentar

Vi ved det formentlig allerede godt: Kildearbejdet har stort set aldrig været vigtigere i kulturfagene. De nye prøver sætter elevernes kildeinddragelse i spil, og på nuværende tidspunkt har mange elever landet over siddet bøjet over kilderne i prøvelokalerne. Prøverne er overstået for i år, og forhåbentlig er mange kommet hjem med tilfredsstillende resultater.

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

Eleverne har brugt mange forskellige kilder. Tekster, billeder, grafer, filmklip, m.m. Uanset hvilken kilde, de har orienteret sig i, har deres kildeanvendelse formentlig været afgørende for prøvens udfald. Deres evne til at vise, hvordan kilden belyser den selvvalgte problemstilling, deres kildekritiske arbejde i historie og samfundsfag, i kristendomskundskab vægtes kildekritikken ikke på tilsvarende niveau, og deres perspektivering af kilderne indbyrdes har alt sammen betydning for, hvordan de har klaret sig til prøverne.

Lange kilder hæmmer fordybelsen.

Lige præcis det kildenære arbejde har særlig betydning. Ligesom vi forventer tekstnærhed ved danskprøverne, bør vi forvente samme grad af kildenærhed ved kulturfagene. Som i enhver anden argumentation står eleverne bedst, hvis de kan vise, hvor i kilden de finder det centrale stof, hvad viser billedet om problemstillingen og hvilken udvikling viser grafen? Det kræver fordybelse og refleksion.

Hjælp eleverne til at undgå for lange kilder. Flere elever har siddet derude med kilder, der nærmest på forhånd umuliggør fordybelse for en niendeklasses elev. Simpelthen fordi de er for omfangsrige. I de kommende årsplaner vil det være yderst relevant at lære eleverne at arbejde med uddrag fra længere kilder, hvis det er nødvendigt. At lægge et stort fokus på kildearbejdet allerede fra august.

Vores elever fortjener de bedste prøverammer. Dem skal vi være med til at give dem. Så altså, ned i kilden derude…

1 kommentar
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Ned i kilden- op i karakteren

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS