Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Musiklokalet der får kroppen til at sitre af forventning!

“Eleverne må ikke kunne gå forbi musiklokalet, uden øjeblikkeligt at glæde sig til næste musiklektion.”

Arne Widding Nielsen
Arne Widding Nielsen Musikrådgiver
Start debatten
30. september 2022, kl. 11:25
Start debatten

Musiklokalet skal emme af kreativitet

Det er meget vigtigt for mig, at musiklokalet er inviterende og inspirerende.Det siger sig selv at instrumenterne skal være i orden, ikke for billige, og i god stand, så eleverne gider at spille på dem. Der er dog så meget andet i et musiklokale, der kan optimeres på!Da jeg kom til min nuværende arbejdsplads, stod guitarerne ved den ene væg, trommesættet var lige inden for døren, og keyboards var i den anden side af lokalet. Den bagerste del af lokalet var skabe og opbevaring. Der var intet på væggene, og luften var dårlig.

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Arne Widding er Folkeskolens musikrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: arnewidding@gmail.com

En scene løfter det hele op.

Sidste år besluttede jeg derfor at bede byens borgere om træpaller, og jeg bestilte nogle plader til at skrue ovenpå. Nu har vi en flot scene, hvor hele bandet er samlet, de kan høre hinanden, og kommunikationen er god. Der er boret huller i scenen, så eleverne ikke træder rundt i kablerne, og de bliver ødelagt. Der er bestilt et loftvindue, så der kan luftes ud.

Musiklokalets indretning betyder nu, at elever der går forbi ude på gangen, nu kan se en klasse stå på scenen og spille. Der er endda discolys, hvis de har øvet sig meget, og spiller flot! Selv døren ind til musik er forvandlet til et klaver.

Velkommen indenfor!

Når eleverne kommer ind i lokalet er der i den første halvdel gulvplads til sang, rytmelege, at sidde i en cirkel på skamler, eller at instudere sang og dans. De kommer ikke til instrumenterne, da de er bagerst i lokalet. Jeg har store whiteboards i hver side, til instruktion, men en projektor på den ene.

På væggene har jeg flotte plakater med musikhistorien. Der hænger også en kasse med musikbøger, så de er flot på display, og bliver skånet så meget som muligt. Jeg har hængt vores guitarer og ukuleler op på væggen og også boomwhackers er med velcro hængt på væggen, så det både er praktisk, men også giver lokalet masser af farve.

Der er masser af inspiration at indhente på nettet, til et flot og funktionelt musiklokale, og jeg har selv fundet mange idéer på Pinterest. Jeg har også skaffet noget udstyr, som gør min hverdag meget lettere, men det vil jeg vise i mit næste opslag.

Hvad har I gjort, for at lave et inspirerende musiklokale?

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Musiklokalet der får kroppen til at sitre af forventning!

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS