Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Mus-samtalen: Mere fokus på udviklingsdelen

Januar eller februar måned er ofte lige med den årlige mus-samtale hos den nærmeste leder.
Jeg efterlyser en ny tilgang til samtalen, da den ofte blot ender i en times snak om trivsel og ønsker til næste skoleår. For mig at se fylder udviklingsdelen alt for lidt.

Trine Hemmer-Hansen
Trine Hemmer-Hansen Lærer og Folkeskolens dansk- og idrætsrådgiver
1 kommentar
8. februar 2018, kl. 22:38

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

1 kommentar

Foto: Pixabay/google.com

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Mine mus-samtaler har stort set altid været en behagelig times samtale, hvor mine forskellige ledere i tidens løb har lyttet anerkendende til mine glæder og frustrationer ved lærerjobbet. Jeg må dog indrømme, at jeg savner at samtalen kommer et spadestik dybere ned.

I mine samtaler har der, i hvert fald i mine øjne, været fokus på alt for mange punkter. Min leder og jeg berører svagt mange ting uden rigtig at komme i dybden.

Kunne man måske med fordel have ét fokuspunkt hvert år, og så komme mere i dybden med det?

Udviklingsønsker

Det er vigtigt at pointere, at jeg altid har følt at mine ledere har lyttet og givet mig taletid – alligevel føler jeg ikke at ordet MUS (medarbejder – udviklings – samtale) kommer meget i spil. Med skolernes stramme økonomi, tidens pres fra oven og en skolereform, der stadig bløder – ja, så er der mange ønsker, jeg kunne afgive til min leder hvert år. Men ét er ønsker, noget andet er realitet, og når jeg efter hver mus-samtale modtager det årlige referat til underskrivning ved jeg bare, at mine ønsker om udvikling vs. de aftaler, vi reelt kan lave sammen, er milevidt fra hinanden – endnu engang…

1 kommentar
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Mus-samtalen: Mere fokus på udviklingsdelen

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS