Der skal meget til at forarge mig, men jeg må indrømme, at jeg bliver frustreret, når jeg læser om børn og unges ustoppelige brug af mobiltelefoner i undervisningen. Da jeg gik i folkeskole, var der intet der hed smartphones og tablets, og vi klarede os fint. I dag virker det til, at børn og unge ikke kan leve uden deres mobiler, og det bliver efterhånden bekræftet af flere undersøgelser.
Da jeg åbnede min computer efter arbejde og læste resultatet af en ny undersøgelse omhandledende mobilforbrug i undervisningen, så blev jeg meget chokeret. Det er ikke chokerende, at børn og unge vælger at tage deres mobil med i skole, men det er chokerende, at 60 % af alle folkeskoleever bruger deres mobil i undervisningen hver dag. Det er ligeledes bemærkelsesværdigt, at hovedårsagerne til brugen af mobilen i undervisningen skyldes børn og unges frygt for at føle sig udenfor. Det kan ikke være rigtigt, at børn og unge skal føle sig udenfor blot fordi, at de ikke bruger deres mobil i skolerelaterede anledninger. Både forældre, lærere og kommuner burde snart tage et ansvar og evt. forbyde mobiler i skolen.
Mobilforbrug i undervisningen går over gevind
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.