Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Ministeriet gået fra snøvsen

Vagn Madsen
Start debatten
23. september 1999, kl. 02:00

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Et og andet må være dæmret i Undervisningsministeriet. Efter de nu snart halve snes år, hvor pjattethed og pædagogisk fortænkt overbud helt har domineret folkeskoleområdet og kvalt noget så vitalt som undervisning i en kvalm sovs af floskler og fikse ideer, er det, ligesom besindelsen er nået ind i ministeriet. Allerbedst som vi ude i de forreste linier må formodes at være godt i gang med at sætte kvalitetsmærker på det kvalitetsløse, kører det høje Undervisningsministerium os nærmest i sænk med noget, der kan ende med krav om, at centralt udarbejdede, toårige faglige forventninger (mål) indarbejdes i læseplanerne. Med et klarsyn uden lige farer professor Mogens Hansen, Danmarks Lærerhøjskole straks i harnisk. For hvad kan sådan noget nu føre med sig, andet end at nogle skoler af ren vanvare og ubetænksomhed begynder at undervise seriøst i dansk, matematik og engelsk. Og det ville dog være modbydeligt. For så bliver forskellene mellem stærke og svage elever jo synlige. Og så ødelægges jo folkeskolelovens bestræbelser på gennem en faglig udvanding at skjule forskelle og fremme ensgørelse. Undervisningsministeriet må da være gået ganske fra snøvsen. Og DLF ser sine ensgørende ideologiske bastioner truet. Som Niels Egelund væmmes ved 'snævre faglige testbare færdigheder', det vil sige ved alt det konkrete og virkelighedsnære, således forkynder DLF's førende ideologiske tågehorn, Jørgen Stampe, at man meget hellere skal stille forventninger til 'progressionen'. For det kan gøres helt hen i det utestbare blå. Konkrete forventninger kan de dygtige jo få øje på og derfor stile efter at opfylde og derved bidrage til øget ulighed, tordner Jørgen Stampe. Og netop det m

Folkeskolen nr. 38 1999

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk – medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk’s debatregler

Vagn Madsen

Brønderslev

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Ministeriet gået fra snøvsen

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS