Den længe ventede evaluering af skolemodellen i Håbo Kommune i Sverige gav dumpekarakter til den nye skolepædagogik, som har sat sit præg på stribevis af skoler herhjemme.
Eleverne lærer for lidt, og det er først og fremmest de svageste, der bliver tabere, fordi de får for lidt ro og støtte til indlæringen, lyder konklusionen på rapporten fra det statslige svenske Skolverket.
Et opsigtsvækkende resultat, som imidlertid ikke kommer bag på de folk, der til daglig omgås elever og derfor ved, hvor skoen trykker.
Jeg er overbevist om, at mange af Folkeskolens læsere er interesserede i at høre en kommentar fra undervisningsminister Ulla Tørnæs. Giver den sløje evaluering af Håbo-eleverne ikke anledning til en vis bekymring?
Den allestedsnærværende professor, Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitet, der for en sjælden gangs skyld har været påfaldende tavs, er ligeledes velkommen til at udrede trådene: Er du fortsat en varm fortaler for Håbo-modellen?
Minister bør være bekymret
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.