Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Matematikrådgiver: Vi kan fokusere på processen i stedet for resultatet

Refleksioner over oplevelser med resultater og facitlister i matematiktimerne

Matematikundervisning indeholder mange flere elementer end opgaveløsning, skriver Lis Zacho.

Foto: Creazilla. Redigeret.
Lis Zacho
Lis Zacho Matematikrådgiver
Start debatten
18. december 2024, kl. 15:09
Start debatten

Jeg viste en flok lærere nogle åbne opgaver og fortalte om alle fortræffelighederne ved opgaverne. Jeg følte mig lidt som julemanden. Eller rettere julekonen. Det første spørgsmål var så, ”hvad er resultatet?”.

Jeg tænkte ikke, at det var det vigtigste. Det handler jo om vejen til resultatet. Det er jo lidt som at spørge på prisen på den julegave, man lige har modtaget. Men samtalen fik mig til at tænke på, hvad vi oplever, når vi er inspireret af ”Det tænkende klasserum”, åbne opgaver og problemløsning. Når vi tager tankerne derfra med os. Når vi ændrer vores undervisning og finder nye foki – for elevernes læring. Når vi blander en cocktail af inspiration og metoder mixet med relevante opgaver.

Når vi arbejder med konceptet matematikundervisning og undersøger nye muligheder – for elevernes læring.

Når eleverne motiveres og lærer

Jeg oplever, at det motiverer eleverne i matematiktimerne, at opgaverne er tæt på deres egen virkelighed, og at de har indflydelse på processen.

Vi lukker ned for deres arbejdsproces ved kun at fokusere på resultatet. Lærerens fokus bliver på det rigtige resultat. Vi anerkender ikke fejl som en læringsressource. Vi ser ikke på elevernes strategier, som den ressource de er. Vi ser opgaver og facitlister.

Men vi skal se meningsfyldte opgaver, gode processer, samtaler og diskussioner, samarbejde, læreren som en nysgerrig voksen. Der er vel også forskel på opgaveløsning og matematikundervisning?

Matematikundervisning indeholder mange flere elementer end opgaveløsningen, der kun går efter resultatet. Matematikundervisningen har sproglighed, kompetencer, opgaver, konkrete materialer, analoge og digitale teknologier, undersøgelser og eksperimenter, værksteder, leg, spil gode idéer, kreativitet og meget, meget mere.

Jeg vedlægger lige en julegave til fornøjelse – en TEDtalk med Jo Boaler. Den er ikke helt ny, men stadig aktuel og god julehygge. Se den her.

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er blandt andet at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: lis.zacho@gmail.com

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Matematikrådgiver: Vi kan fokusere på processen i stedet for resultatet

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS