Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Leg med billedbeskæring

Oplev hvilken virkning billedbeskæring giver i den billedhistorie, der skabes…

Oplev hvilken virkning billedbeskæring giver i den billedhistorie, der skabes

Foto: Hanne Bindslev Gregersen/HBG
Hanne Bindslev Gregersen
Start debatten
15. september 2022, kl. 20:13
Start debatten

Øvelse, fra 3. klasse

Blogger om mine UV-forløb, der spreder sig over matematik, naturfag, HDS og billedkunst. Jeg har linjefag i billedkunst, geografi og fysik/kemi, samt linjefagskursus i matematik.

Uddannet fra Holbæk Lærerseminarium i 1992. Fastansat på samme folkeskole i Roskilde siden 1994.

Jeg sidder i Kredsbestyrelse 11 under Danmarks Billedkunstlærere og i kredsbestyrelse 15 under Matematiklærerforeningen.

Forfatter af ”Billedkunst for alle” og ”100 ideer til billedkunst” Gyldendal Uddannelse. Medforfatter på ”Matematik i håndværket”, ”FN’s 17 verdensmål”, ”Matematik og Sport” og ”Forandringer” Forlaget Matematik.

Makker-øvelse:

Lad eleverne tage et par billeder af fx skolegården/legepladsen med deres iPad/mobil, print billederne ud, klip rammer ud af hvidt kopipapir.

Brug rammerne til at afprøve forskellige formater, udsnit og fokuspunkter i billedet.

Lad eleverne, to-og-to, snakke om, hvilken virkning de forskellige beskæringer har for billedets udtryk og billedets historie.

Når eleverne har udvalgt de billedudsnit, de gerne vil vise, skal de klippe deres billedbeskæringer ud. Husk dem på at skrive navne på beskæringerne.

Slut af med, at alle fremviser deres færdige billeder, samt fortæller om, hvorfor de har valgt, som de har gjort.

Eksempel på billedbeskæring ud fra foto HBG

Igangsættende spørgsmål:

Spørg først jer selv: Hvad vil I fortælle med jeres billede?

Snak om, at når man beskærer billeder, er det vigtigt at have fokus på billedets indhold, da det skaber et interessant og udtryksfuldt udsnit.

Husk at forskellige fokuspunkter giver vidt forskellige historier og udtryk. Det samme billede kan give rigtig mange forskellige billedhistorier, hvis man aktivt arbejder med billedbeskæring.

Stil derefter spørgsmålet:

Hvad skal i fokus, når vi vil fortælle en bestemt historie.

Hvilke virkemidler vil du bruge for at opnå det du vil fortælle med dit billede: Fx Fortælle en bestemt historie, fremhæve følelser og stemninger, danne et bestemt fokus eller fremhæve detaljer.

Fælles snak om ord og begreber:

Bredformat – Kvadratisk – Højformat – Liggende format

Nær – Halvnær – Ultranær

Fjern – Supertotal – Halvtotal

Se mere på: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/billedbeskaering

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Leg med billedbeskæring

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS