Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Læringsteknologi og matematik

Arbejdet med læringsteknologi ligger højt på taksonomien!

Lis Zacho
Lis Zacho Matematikrådgiver
Start debatten
11. oktober 2015, kl. 18:31

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Der er kommet rigtig meget læringsteknologi på markedet, som med fordel kan anvendes i matematikundervisningen. Læringsteknologien udfordrer matematikundervisningen og læreren, men når man først som matematiklærer lige er kommet sig over den første forskrækkelse, og har oplevet elevernes motivation, læring, diskussioner, fokus og ser ens arbejdsbord dækket af legoklodser, batterier og ledninger, så er mulighederne tydeligere.

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning – lis.zacho@gmail.com

Mit første møde med en Ozobot var præget af et kæmpe stort spørgsmålstegn, jeg kunne ikke se en eneste mulighed! Det eneste positive var, at jeg synes, at Ozobotten var sjov. Men efter at have arbejdet med mønstre i indskolingen ved stor hjælp fra Ozobotterne og deres farvekoder, blev mulighederne meget tydeligere. Det er en spændende opgave at inddrage teknologi i sin undervisning, men det kræver selvfølgelig teknologi, men også at man oversætter teknologien til meningsfulde aktiviteter i sin undervisningen. Der er nye perspektiver i at anvende teknologien i matematikundervisningen, og det er et godt bud på arbejdet med nogle af de kompetencer, som eleverne skal have for at kunne være en del af det 21. århundrede:

At lære at lære

Samarbejde

Kreativitet

Kommunikation

Kollaboration

Kritisk tænkning

Læringsteknologien giver os mulighed som matematiklærer, at etablere undersøgelseslaboratorier, hvor vi eksperimenterer med vores undervisning og lærer mere om os selv!

Ozobotten i sig selv er bare en lille robot, der kan køre og læse farver, men den kan sagtens didaktiseres og anvendes i matematikundervisningen.

Det skal ikke være teknologi for teknologiens skyld, men for at styrke elevernes læring, og for at lave matematikundervisning med et stærkt kognitivt niveau, der ligger højt på taksonomien

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Læringsteknologi og matematik

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS