Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Lærerprofessionen i undtagelsestilstand

Jeanette Sjøberg
Start debatten
25. januar 2018, kl. 01:24

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Set i bred forstand har skolen en folkelig politisk opgave og en pædagogisk opgave. Det er vigtigt at skelne skarpt mellem disse to opgaver. Den folkelige politiske opgave betyder, at det er helt legitimt, at der fra samfundets side stilles krav til skolen. Dette kan gælde folkeskolelov, uddannelseskrav, fagrække, timetal, læseplaner og så videre, der fastsætter formål, mål og rammer for skolen.

Folkeskolen nr. 02 2018

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk – medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk’s debatregler

Når det gælder den pædagogiske opgave i skolen, og hvordan der undervises i skolen, kan der ikke stilles krav til pædagogisk praksis udefra. Det må være den fagprofessionelle, der i kraft af sin faglige og personlige dømmekraft og viden om undervisning selv vurderer, hvordan der bedst leves op til de forskellige formål og mål. Vi skal have friheden til at sætte formålet i spil og give retning og inspiration uden at blive dikteret, hvordan undervisningens praksis skal udmøntes.

En langvarig dansk skoletradition har indtil for ganske få år siden haft fokus på pædagogikken, børnesynet, dialogen og relationen, når det gælder skolens faglighed, nemlig undervisning. I dag ser vi en anden logik, der overtrumfer fagligheden og skaber en slags undtagelsestilstand for mange lærere, når overstyring og modsatrettede mål skaber et værdisammenstød mellem professionen og managementstyringen. Det går hårdt ud over den fagprofessionelle identitet, når man dikteres, hvordan man skal undervise.

Derfor er det også helt afgørende, at ministeren har igangsat et arbejde med at lempe Fælles Mål og yderligere fastslår, at lærere skal have større frihed til at udføre deres vigtige arbejde, nemlig den gode undervisning. Dette er forhåbentlig første skridt på vej til en normaltilstand.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Lærerprofessionen i undtagelsestilstand

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS