Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Længe leve tilværelsesoplysning – død over fællesmål.

Løgstrup taler med en næsten uhyggelig aktualitet lige ind i dagens læringsdiskurs´ videnskabelige golde tyranni. Men hvis vi tror, vi kan løse problemerne i det sociale, politiske og kulturelle ved at strukturere os ud af dem med tekniske, uddannelsespolitiske læringsmål, tager vi gruelig fejl. Vi skal helt modsat søge efter sammenhænge mellem naturvidenskaben og kunstarterne, filosofien og religionerne. Det er i denne modige søgen, vi finder sammenhæng mellem universet og vor bevidste historieske tilværelse.

Lærke Grandjean
Start debatten
14. april 2015, kl. 20:55

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Fællesmål dræber sammenhængen og meningen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk – medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Fællesmål er angst for problemerne i det sociale, i det politiske, i det kulturelle

Fællesmål er bange for at være bange

Fællesmål strukturerer og tror, at angsten og problemerne så forsvinder

Fællesmål sender skolen ud i intetheden, hvor vi har glemt os selv, af lutter angst for os selv

Fællesmål tror, at videnskaben objektivt og evidensbaseret kan løse det uløselige

Fællesmål tror, man kan have sikkerhed for det usikre, garantier for det risikable

Fællesmål tror, vi kan udelukke os selv fra os selv, så glemmer vi måske, hvor svært det er at være mennesker

Fællesmål tror, at vi kan se helt objektivt på en tekst, på et fag, dele alt op i små-dele

Fællesmål tror, det hjælper at flygte ind i den videnskabelige analyse, der analytisk vil fortælle, hvad der virker

Fællesmål sender det personlige og det fælles ud af skolen

Fællesmål konstruerer en virkelighed, hvor bevidstheden er væk

Fællesmål vil løse de sociale problemer, og alle børn SKAL være så dygtige

Fællesmål vil løse de kulturelle problemer, og alle børn SKAL danse og synge

Fællesmål vil løse de politiske problemer, og alle børn SKAL blive gode konkurrencestatsborgere og bidrage til samfundets vækst, vækst, vækst – innovation, innovation, innovation

Fællesmål tror, man kan tvinge børn til at indtage, hvad de voksne propper i dem

Fællesmål tror, skolen kan producere børn, som gjaldt det en svineproduktion

Fællesmål tror, man kan sætte engagement, kærlighed, glæde, tillid uden for skoledøren

Fællesmål tror, man kan holde skole alene med kold, neutral videnskab

Fællesmål har glemt den menneskelig ånd og tanken om demokrati og ligeværd

Fællesmål har glemt, at skolens formål er oplysning om:

Tilværelsen med og mod hinanden

Samfundets indretning

Historiens gang

Naturen, vi er indfældet med vort åndedræt og stofskifte

Universet, vi er indfældet i med vore sanser

Inspiration: K.E. Løgstrups forelæsning ved Danmarks Lærerhøjskoles 125 års fødselsdag den 21.september 1981

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Længe leve tilværelsesoplysning – død over fællesmål.

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS