Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Kære forældre. Støt lærerne i deres ønsker.

Det virker , som om lærerne har givet op og solidarisk forsøger at få tingene til at gå på trods af reformen. Så her et opråb til forældrene i min kommune. Jeg har fået så mange tilkendegivelser, at det måske kunne være lidt inspiration for andre lærere i andre kommuner.

john lindblad christensen
2 kommentarer
21. september 2015, kl. 10:52

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

2 kommentarer

Fra skolestarten har et skolebarn brug for at lære at læse og skrive, og derefter noget at bruge det til. Regning eller matematik drejer det sig basalt om de fire regnearter plus, minus, gange, dividere., og derefter noget at bruge det til. Så simpelt er det.

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk – medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Med rettidig omhu, som salig Mærsk sagde, bliver stoffet ganske nemt, hvis man betragter et års pensum i f. eks geografi som et projekt, som kan klares med en slags samarbejde mellem elever og lærere i stedet for en kamp mellem alle mulige instanser.

Men når man betragter det som en række uoverstigelige bjerge, som kun kan klares, hvis bare der bliver flere og flere lærere i klassen og mere og mere lektiecafe, så eleverne bliver til små genier, så skal det jo gå galt.Og det er, hvad der udefra set skerEleverne er blevet nogle sølle skrog. Jævnligt hører vi om angste børn, piger, der skærer sig selv. Børn i alle aldre med spisevægring. Analfabeter. Mobning, som for mig at se er den reneste form for ondskab, fordi det for mobberen er en glæde at se andre lide. Så det er fast arbejde at være skolepsykolog i disse år.

Ingen aner i virkeligheden, hvad de skal stille op. Politikerne kommer med vanvittige reformer som den aktuelle og skal bagefter bruge kræfter på at forklare og bortforklare. Og de gør det ikke særlig godt.

Inklusion har været en fejl fra begyndelsen, og resultatet er nu, at bl. a. autister nægter at gå i skole. Jeg forstår dem.

Forældrene udtrykte hævnagtig glæde over, at lærerne skulle blive på skolen indtil klokken 16. De husker vel tydeligt deres egen sorte skole med spanskrør og eftersidninger. Ellers kan det ikke forklares.

Lærerne er nederst i hirakiet, hvis vi begynder med ministeren. De skal tilfredsstille alle, politikere, forældre, ledere og helst også eleverne. Giv dem dog lov til undervise. Hvis de får frihed og støtte nok, kan de en masse. Jeg har selv prøvet det i 30 år.

Men for at vise, at vi ikke har tiilid til dem sætter vi dem ved et dertil egnet bord på skolen og kræver, at de bare har at være kreative indtil klokken 16. En enkelt kommune indførte endda stempelkort, for alle ved jo, at lærere snyder, hvor de kan.

Så, kære forældre, støt lærerne i deres ønsker. Spørg dem. Tag afstand fra det hovedløse kup, som reformen faktisk var.

Lærerne er nok nederst i skolehirakiet, men de står lige i midten som meget vigtige nøglepersoner.

2 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Kære forældre. Støt lærerne i deres ønsker.

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS