Det interessante er prisen: 15.000 kroner! Men så dækker det også hele skolen (det er sikkert ikke urimeligt, for portalerne skal trods alt leve af det). Vi har 657 elever, kunne tålmodige Rasmus fortælle mig (det vidste jeg ikke engang selv), men mit behov var fatisk kun 26 elever. Jeg prøvede at forklare zødeste Rasmus, at vi har 12 klasser alene i udskolingen, og det er rimeligt mange kollegaer at koordinere et abonnement med. Men nej, nej, man kan ikke bare sådan tilpasse tilbuddet og plukke klasser ud – og desuden dækkede abonnementet jo også noget læsetræning. Det skulle jeg så ikke skulle bruge til noget! Sympatien begyndte at falme på det her tidspunkt! Jeg var meget skuffet. Helt ærligt, hvor svært kan det være? Man kan vel ikke snyde med det eller misbruge det? Indtil videre har jeg da heldigvis en temmelig old school løsning, der hedder ”ringbind med opgaver”. Den er pludselig blevet en fornue værd!
Nu, hvor sommerferien nærmer sig, skal vi igen–igen–igen diskutere hvilke portaler, vi ønsker adgang til for det kommende skoleår. Vi vil selvfølgelig have det hele! Undervisningsmateriale er for en lærer, hvad bland-selv-slik er for en 7-årig. Vi er umættelige. Jeg ved det godt. Men portalerne er så grumme dyre, at kommunen synes, at det er smartest at bestille det samme til alle og forhandle en mængderabat hjem (og det er selvfølgelig også det billigste). Det tvinger bare lærerne til at tilrettelægge undervisnigen ud fra portaler, som vi måske ikke har ønsket. Førhen bestilte man de opgavehæfter og bøger, som man ønskede at bruge i det kommende år. Og ja, bøgerne gik i stykker, og nej, man kunne ikke bare købe i vildskab. Men i det mindste kunne man selv vælge. Og jeg kan da umuligt forestille mig, at de digitale undervisningsmaterialer samlet set er er en billigere løsning!
Faktisk kan jeg godt finde på at blive totalt Rasmus-modsat og foreslå, at vi slet ikke køber adgang til nogen portaler overhovedet. Sådan er jeg så frygtelig primitiv! Vi har i temaet masser af glimrende materiale gemt alle mulige steder, som repræsenterer en kulturel alsidighed og didaktisk variation, som sagtens kan konkurrere med portalernes kvalitet. Gad vide om vi overhovedet ville savne portalerne, hvis vi mistede adgangen? Jeg har næsten en følelse af, at vi er blevet afhængige af deres endeløse indspark af nye temaer, selv om jeg for mit eget vedkommende er ved at drukne i det og praktisk talt aldrig forholder mig til, fordi jeg ikke kan finde tid og energi til det.
Man kan ærlig talt godt få den tanke, at undervisningsportalerne ville have godt af et modspil, ”en portal-lockout”, til at udfordre deres priser og forretningsmetoder, så de kunne åbne op for lidt mere fleksibel tilmelding. Og i mellemtiden kan vi jo i stedet diskutere alle de andre fremragende ting, man kunne bruge pengene på som fx skolefester, lejrskoler og emneuger.
Jeg vil da selv bestemme, hvilke undervisningsmaterialer jeg skal bruge!
Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.