* Debatindlægget er et udtryk for skribentens egne holdninger og indsnævrede 3-års praksiserfaringer.
"I har altså en kedelig dør hos jer". En pige fra 2. klasse konfronterer mig mine kreative evner - og jeg må hurtigt sande, at ja; vi har en kedelig dør. I hvert fald sammenlignet med klassedørene rundt omkring i bygningen.
Ved siden af mit klasseværelse er indskolingsdørene sirligt pyntet med regnbuefarvede dyr og glatte laminerede dyr påsat børnenes ansigter. "Fuck Pinterest", tænker jeg for mig selv.
Til formiddagsmødet med 1. klasse-sporet diskuterer vi hverken klasserumsledelse eller didaktik. Det er en by i Rusland. I stedet står den på praktiske gøremål; hvem har styr på sangene til næste uge? Har vi mere lim på depotet? Ved vikaren mon, at Marianne har 12’er-gårdvagt senere? Og sådan fortsætter det hver tirsdag.
Klasserumsledelsesdiskussionerne forbliver i lokalerne på læreruddannelsen. Som ung, nyuddannet og med et teoretisk gå-på-mod har jeg på 3 år overværet flere Lyreco- og andre pesudo-snakke end det, som vi lærere i virkeligheden bør interessere os for med den største stolthed; klasseledelse, didaktik og relationskompetence.
Men de tanker og idéer må jeg holde for mig selv. Og husk! Omme bag den kedelige klassedør sidder glade, nysgerrige og top-motiverede elever. Og så kan I i øvrigt rende mig.
Jeg vælter rundt i pynt, karton-bestillinger og pseudo-snak
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.