Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Idrætsstævner på tværs af skoler styrker elevernes sammenhold

Det er så fantastisk at opleve elevernes gejst, når skolens hold skal dyste mod naboskolen. Der heppes både på og udenfor banen, når f.eks. skolens fodboldhold er klar til årets skolefodboldturnering. Udover kampen for at gå videre i turneringen, så ser jeg også vigtigheden i at stå sammen som skole.

Trine Hemmer-Hansen
Trine Hemmer-Hansen Dansk- og idrætsrådgiver
Start debatten
15. december 2019, kl. 23:40

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Foto: Annie C/Flickr.com

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Det er vigtigt, at eleverne føler et sammenhold på de enkelte skoler. En fællesskabsfølelse har stor betydning for, hvordan eleverne omtaler deres sted. Her kan idrætsfaget bidrage med vigtige elementer.

Det er nemlig gerne i den fysiske del, at eleverne mærker tilhørsforholdet til sin skole.

Her tydeliggøres ofte opdelingen ved hjælp af konkurrence-elementet, men selv en indmarch kan få hårene til at rejse sig på eleverne af bare stolthed.

Stolthed omkring ens egen skole

Vi kender det fra OL, hvor danske atleter fra mange forskellige forbund forbindes af det danske.

Der findes mange aktiviteter, hvor man som skole kan tilmelde klasser. Når det sker behøver det ikke altid at være hjemme foran alle vennerne på eget græs. Ofte skal eleverne væk fra skolen, og står som hold alene på fremmed territorium. Her bærer de så skolens navn med sig, som det der signalerer hjemstavn. Et stærkt bindingsmiddel i forhold til skoleidentitet.

Skole OL, som igen afholdes i Aarhus i 2020, er et godt eksempel på, hvor fællesskab, holdånd og sammenhold næsten overskygger det at vinde.

Fællesskabets vigtige pris

Elevernes sammenhold – både hos dem på og udenfor banen – styrkes gennem dyst, oplevelser og samarbejde til eksempelvis skole OL. Og denne følelse er vigtig at fremelske hos eleverne.

Særligt i denne tid, hvor internettet nærmest kan gøres os immune overfor nærhedsfølelse i forhold til det lokale, da verden er 200 % tilgængelig 24 timer i døgnet.

Elever i dag har i min optik som et af de vigtigste dannelsesmål at kunne føle og værdsætte fællesskab. Hvis ikke vi aktivt sætter det i spil, vil tidsånden fortære denne følelse, og den vil være vanskelig at redde.

Her er et link til en aktivitetsoversigt, hvor man kan tilmelde sin klasse til diverse stævner:

https://skoleidraet.dk/aktiviteter/aktivitetstyper/idraetsfaget/

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Idrætsstævner på tværs af skoler styrker elevernes sammenhold

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS