Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Iagttagelsestegning, farvelære og pop-art

UV-forløb til deling

Iagttagelsestegning, farvelære og pop-art, 4. kl.

Foto: <font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;"><font style="vertical-align: inherit;">Hanne Bindslev Gregersen/HBG</font></font></font></font></font></font></font></font>
Hanne Bindslev Gregersen
Start debatten
1. april 2022, kl. 11:43
Start debatten

Her et UV-forløb, som jeg har ideudviklet og brugt flere gange i min billedkunstundervisning. Forløbet har fokus på iagttagelsestegning, farvelære og pop-art, herunder kunstneren Andy Warhol.

Blogger om mine UV-forløb, der spreder sig over matematik, naturfag, HDS og billedkunst. Jeg har linjefag i billedkunst, geografi og fysik/kemi, samt linjefagskursus i matematik.

Uddannet fra Holbæk Lærerseminarium i 1992. Fastansat på samme folkeskole i Roskilde siden 1994.

Jeg sidder i Kredsbestyrelse 11 under Danmarks Billedkunstlærere og i kredsbestyrelse 15 under Matematiklærerforeningen.

Forfatter af ”Billedkunst for alle” og ”100 ideer til billedkunst” Gyldendal Uddannelse. Medforfatter på ”Matematik i håndværket”, ”FN’s 17 verdensmål”, ”Matematik og Sport” og ”Forandringer” Forlaget Matematik.

Fra 3. klasse

Mål med opgaven:

Kunne tegne efter iagttagelse

Kendskab til farvecirklen (primær, sekundær og tertiærfarver)

Kende til nabofarverne og til komplementærfarverne

Få viden om Pop Art

Få viden om kunstneren Andy Warhol

Fremgangsmåde:

Snak med eleverne om iagttagelsestegning

Lad dem med alm. blyant tegne den ene af deres sko, husk dem på at alle små detaljer er vigtige

Optegn blyantsstregen med sort tuds

Kopier sko-tegningen x3, dvs. eleven har fire A4-ark med skoen

Fortæl om Pop Art og Andy Warhol, billedgoogle hans billeder

Snak med eleverne om farvecirklen og hvilke effekter man får ved fx at bruge komplementærfarver

Lad eleverne farvelægge de fire skotegninger, en – to stk. hvor de bruger nabofarver, en med komplementærfarver og en efter eget valg, opfordrer dem til at undlade at bruge brun, hvid og sorte flader

Når alle fire tegninger er farvelagt, limes de på et A2 tegnekardus.

Elevprodukt 3. kl. HBG

Materialer:

Hvid A2 og A4 tegnekardus

Alm. blyant og viskelæder

Elevens egen sko

Sorter tudser

Akvarel farvekridt (jeg bruger neo colour 2)

Farvecirkel

Kopimaskine

Lim

Tip!

Udstil klassens Pop Art på et af skolens fælles arealer.

Elevprodukter 3., 4. og 6. klasse.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Iagttagelsestegning, farvelære og pop-art

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS