Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

I Sorø vil vi en skole, der møder fremtidens krav

Jesper Tejstø
Jesper Tejstø
Start debatten
7. maj 2015, kl. 02:15

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Vi er glade for, at evalueringen af Sorøs iPad-indsats allerede efter de første ni måneder viser så gode resultater, som det er fremhævet i kronikken ( »Lige meget hvordan man stiller spørgsmålet, er iPad'en ikke svaret«, Folkeskolen nummer 7/2015, redaktionen). Det passer godt med, hvad vi selv oplever:

Folkeskolen nr. 09 2015

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk – medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk’s debatregler

Gode tegn på udvikling i elevrollen med elever, der er mere aktive og arbejder mere med medier og mere fleksibelt; lærerrollen udvikler sig mod en undervisning, hvor den enkelte elevs læring kommer tydeligere i fokus, vi ser god udvikling omkring de læseudfordrede, hvor alle – ikke bare de diagnosticerede – nu har værktøjerne. Vi ser tegn på nye muligheder for elever, der adfærdsmæssigt har svært ved at deltage i almen undervisning.

Som kronikken konstaterer, har lærerne i Sorø været igennem kompetenceudviklingsforløb. Kronikkens evaluering har koncentreret sig om den første del af kompetenceudviklingen, der handlede om at lære teknologien at kende, få input til at arbejde multimodalt og til digitale muligheder i undervisningen. Evalueringen – interview med blandt andre seks lærere fra tre skoler – konstaterer, at vi ikke har gjort nok. Heldigvis var det også kun første del af planen, evalueringen forholdt sig til. Vi har efterfølgende gennemført anden del af den planlagte kompetenceudvikling; her var det faglige i fokus med kurser, der tog udgangspunkt i fag og trin for at udvikle undervisning og læring med it, så skolen tydeligere kan afspejle samfundsudviklingen og nye muligheder.

Der er ingen tvivl om, at vi kan og skal gøre det bedre, også selvom vi er lykkedes godt med mange ting. I Sorø vil vi en skole, der møder fremtidens krav, og vi ved, at lærernes kompetencer er afgørende for at lykkes med det mål.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

I Sorø vil vi en skole, der møder fremtidens krav

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS