Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Hvordan og hvorfor kan vi bruge naturen som læringsrum?

Et helt frisk studie fra DPU ved Theresa Shilhab fortæller konkret om, hvordan du kan inddrage natur i din undervisning og hvorfor du skal gøre det. Formidlingen af studiet er dygtigt bygget op. Du kan bevæge dig fra at få et hæfte med gode ideer til din undervisning til evt. at læse lidt mere om, hvorfor du skal bruge naturen som læringsrum og teknologien til forlængelse af dine sanser. Der findes endvidere en mulighed for at fordybe sig i forskningslitteratur om emnet.

Trine Elisabeth Hyllested
Start debatten
11. april 2021, kl. 16:43

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Ideerne til undervisning er

  • Beskriv et naturområde med en masse digitale apps
  • Leg og lær om Newtons love med udgangspunkt i din cykel
  • Gå i dybden med hvad en videnskabelig metode kan være for en 2.klasse!
  • Dyrk dit eget græskar

Forskningsrapport

Der er en grundig rapport som sammenfatter internationale studier om naturoplevelser og argumenterer for hvorfor det er vigtigt at arbejde med naturoplevelser i naturfagene. Den beskriver hvordan man kan forstå at naturvidenskab bliver til, ved selv at udøve den.

  • At aktiv kropslig brug af uderummet stimulerer læring og forankrer de faglige begreber.
  • At teknologi kan forstærke vores naturoplevelser ved at forlænge og udvide vores sanser.
  • At naturoplevelser brugt på en bevidst måde kan forøge viden om indhold, metode, give associationer og argumenter
  • At dybere forståelse giver en nærmere tilknytning til natur og miljø og dermed et udgangspunkt for mere handleparathed i forhold til den skræmmende, miljøspolerede fremtid.

Bevis for disse påstande kan findes i det grundige review af forskningsartikler man kan fordybe sig i. Det er simpelthen ”gefundenes Fressen” for en bachelor studerende i naturfagene, men også for alle os andre der stadig gerne vil lære noget nyt!

https://dpu.au.dk/viden/paedagogiskindblik/naturoplevelser-i-naturfagsundervisning/

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Hvordan og hvorfor kan vi bruge naturen som læringsrum?

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS