Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Hvordan kunne det ske?

De resultater, som Søndervangskolen opnåede for de tosprogede elever, var helt utrolige – og forældrene var begejstrede og bakkede skolen op. Men nu har de utrolige resultater vist sig at være netop utrolige, opnået med manipulation og direkte snyd gennem flere år.

Hanne Birgitte Jørgensen
5 kommentarer
7. oktober 2021, kl. 13:30

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

5 kommentarer

Det uhyggelige er, at der har været rygter om Søndervangskolen i årevis, og at forvaltningen i Aarhus Kommune tilsyneladende har ladet sig spise af med en overfladisk redegørelse fra skoleledelsen.

Folkeskolen nr. 17 2021

Der er desværre nogle genkendelige træk i den type sager. For eksempel indgår der ofte nogle børn, som kræver noget ekstra. Det kan være elever med diagnoser eller som her tosprogede. Alle vil gerne hjælpe, og det får måske lærerne til at strække sig længere, end de ellers ville gøre.

"Jeg turde ikke tale med nogen"

Det kan udnyttes af en ledelse, som mener at have set lyset, i forhold til hvordan man hjælper eleverne godt videre. Enhver kritik bliver tolket som rettet mod det fælles gode projekt.

Ledelsen praktiserer del og hersk. En gruppe særligt betroede medarbejdere får privilegier og føler sig udvalgt. Ytrer de kritik eller stiller spørgsmål, falder de ud af inderkredsen. De almindelige lærere bliver banket på plads, og alle ved, at kritik og spørgsmål fører direkte i unåde. Rygterne suser rundt i gangene.

Lærere på aarhusiansk successkole: Vi blev presset til at fuske

"Det er meget svært at forklare, hvordan der er at være i sådan et miljø. Hvordan kollegaer bliver manipuleret mod én og de uudtalte trusler", fortæller en tidligere tillidsrepræsentant. Når hun kom ind i et lokale, kunne der blive helt stille.

Det viser sig, at flere faktisk har råbt op undervejs. Men alle systemer, som normalt skal fange problemer, det være sig forvaltning, arbejdspladsvuderinger og diverse målinger, har svigtet.

Ingen har haft lyst til at lytte.

Lærere: Sådan hemmeligholdt Søndervangskolen snyd med ekstra tid

Mange har nok håbet, at det faktisk var lykkedes at finde opskriften på en succes. Men det var bare kejseren, som påstod at have fået nye klæder, mens alle klappede.

Flere politikere har bedt om redegørelser. Det er ikke nok. Hele forløbet skal rulles op! I detaljer.

5 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Hvordan kunne det ske?

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS