Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Hvordan delebørn? Fordeling af tiden hos mor og far

Nem og brugbar guide til skilsmisseforældre fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI)

Camilla Semlov
Start debatten
20. august 2017, kl. 23:37

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Selv mange fagfolk, som dagligt møder forældre i skilsmisse, kender ikke til det værktøj, som SFI udviklede tilbage i 2011 – på baggrund af forskning netop fra Danmarks største forskningsmiljø på velfærdsområdet

Det enkle skema hjælper forældre til at blive bedre afklaret med, om en decideret deleordning – hvor barnet bor halvdelen af tiden hos hver af sine forældre – er en fordel. Det vil sige en fordel for barnet!

* Brochuren Børn i deleordninger, kort & klart fra SFI beskriver nemt og overskueligt de forhold, som forældre bør tænke ind i deres overvejelser om, hvordan børnene bør bo hvor.

* Selve spørgeskemaet er ligetil at udfylde for forældre. (Spørgeskemaet findes også sidst i kort & klart brochuren.)

Hvordan kan lærere gøre forældre opmærksomme på spørgeskemaet fra SFI?

… når en elevs forældre er i vildrede omkring valg af samværsordning – eller blot når forældre tænkes at kunne have gavn af at kende til spørgeskemaet.

  • Link til brochuren kan ligge på skolens intra. (Måske sammen med link til Børnerådet og Børns Vilkår, som har andet godt materiale til forældre.)
  • Mail med link til til spørgeskemaet kan sendes i en mail til elevens forældre. Eventuelt med en bemærkning om, at I tillader jer at sende skemaet, fordi mange fagpersoner, som beskæftiger sig med skilsmisser, faktisk ikke kender værktøjet.

Myten, om at børn tager skade af at bo i deleordninger, er for alvor ved at blive afløst af viden

Nu vi er ved deleordninger, ligger det ligefor at slå et slag for at gøre opmærksom på, at enige eksperter melder, at deleordninger ikke har ”en negativ effekt på børn. Snarere tværtimod”. Hvilket bl.a. uddybes i artikel bragt i Politiken sidste sommer, hvor Mai Heide Ottosen, seniorforsker hos SFI er interviewet. I artiklen henviser hun til forskningen, som også dannede baggrund for udviklingen af spørgeskemaet, som forældre kan benytte, når de skal vurdere, hvorvidt en deleordning i deres situation er en fordel for barnet …

… en guide som kan komme flere børn til gavn!

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Hvordan delebørn? Fordeling af tiden hos mor og far

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS