”Praksismanual for samarbejde mellem museum, skole og kommune” er på en klar og overskuelig måde værktøjet til hele udviklingsprocessen fra den gode idé bliver fostret til, at man i står med et konkret læringsforløb i hånden til sin klasse. Læs blot overskrifterne til kapitlerne: KOM I GANG, UDFORSK OG AFPRØV, IMPLEMENTER. Ord som forventningsafstemning, udfordringer, elevinddragelse, innovation, jura, evaluering, festlig afslutning, forankring bliver behandlet, krydret med konkrete eksempler og udtalelser fra elever og lærere.
Praksismanualen er baseret på 15 udviklingsprojekter mellem museum, skole og kommune afviklet i løbet af de sidste to år. I midten af 2017 kommer en forskningsrapport der bl.a. undersøger, hvad lærerne og eleverne fik ud af at være med. Et foreløbigt resultat viser fx, at hvis eleverne bliver inddraget i udviklingsprocessen, bliver de mere motiveret, de får en mere innovativ tilgang til opgaveløsning, og det styrker klassens sociale trivsel.
Er der planer om at udvikle samarbejde med eksterne læringsmiljøer på din skole er denne manual et ”must have” Læs praksismanualen eller download den fra nedenstående link HER
Hvor svært kan det lige være?
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.