Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Hvilket nummer?

Bare lidt juletankeknas… til de kommende lune juledage.

Bent Lindhardt
1 kommentar
17. december 2015, kl. 00:08

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

1 kommentar

Det er tæt på jul, så tæt på at jeg tænker det skal stå i hyggens tegn. Dette særegne danske fænomen at hygge sig, hvor roen spreder sig, tempoet går ned og skuldrene sænkes – og der er tid til at tænke.

Lektor på University college Sjælland Formand for DanSMa – dansk specialmatematik. Forfatter og redaktør på mange lærebøger i matematik for folkeskolen Koordinator i Kompetencecenteret for matematikdidaktik for UC Lektor i matematik ved læreruddannelsen i Roskilde/Holbæk

Man kan hygge sig med en god bog, i venners lag, i leg med ungerne og over det gode måltid. Og så er der os som ikke kan lade være … vi prøver at lade som ingenting men vi kan faktisk hygge os med en god matematikopgave – en som ikke er lige til at se løsningen på – som er i det finurlige hjørne og som udfordrer tanken. Vi ved godt, at vi skal gå stille med det for ”de andre” synes vi er lidt mærkelige.

For man hygger sig bestemt ikke med matematik. Matematik er jo svært og skal være hårdt arbejde.

Men lad dem ikke spolere din glæde ved matematikken – også når du ikke er i skolen. Og lad det være et ønske til kommende tider, at man synes, det kan være lige så interessant at beskue leg og løsning af matematiske udfordringer som det er at lytte til en god sanger, en dygtig musiker og en smidig atlet. Et ønske om, at matematik også kan forstås som en hobby.

Så hvorfor ikke gå til julen med en juleopgave – fra mig til dig.

I kirken juleaften har Julius Petersen svært ved at koncentrere sig. Der havde været så meget, så han slumrer hen under hele gudstjenesten. Han vågner op da det hele er forbi og er ærgerlig over, at han ikke har deltaget i salmesangen. Han husker, at han, inden gudstjenesten startede, havde set på tavlen over de salmer, der skulle synges. Der havde han bemærket, at alle cifre fra 1 – 9 var repræsenteret i de 3 numre, der var på tavlen. Og ikke bare det men han havde også observeret at hvert af numrene var primtal.

Da han kommer hjem, vil han forsøge at huske numrene, men det lykkes ham ikke. Han ved der i alt er 600 numre i salmebogen. Han ved også at det første salmenummer er et kornummer som findes blandt de første 150 numre i salmebogen.

Hvilke tre numre kan det være?

1 kommentar
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Hvilket nummer?

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS