Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Hvad skal der ske med natur/teknologi?

Man vil gerne have flere unge til at vælge naturvidenskabelige uddannelser, men kompetencedækningen for det naturfaglige grundfag i folkeskolen er lav. Få lærerstuderende vælger at undervise de yngste, og forskningen er ikke prioriteret. Hvordan forventer man, at det kan hænge sammen?

Trine Elisabeth Hyllested
2 kommentarer
26. april 2017, kl. 13:24

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

2 kommentarer

Den faglige kompetencedækning for de naturfaglige undervisningsfag i folkeskolen er i dag kun 60 % for natur/teknologi, 70 % for geografi, 82 % for biologi, 96% for fysik/kemi. (UVM 2015/2016).

Ville man tillade dette i dansk eller matematik? Ville man lave et samlet begyndersprogfag for fransk, tysk og engelsk og lade 40 % af lærerne være uden faglig baggrund i fagene?

Mange peger på betydningen af, at flere unge vælger en naturfaglig ungdomsuddannelse. Jeg spørger: Hvor starter fødekæden? Hvor er den samlende naturfagsdidaktiske satsning, der også prioriterer de yngste i folkeskolen?

Kun 2% af de lærerstuderende på UCC vælger natur/teknologi

Natur/teknologi (oprindeligt natur/teknik) blev indført som basisnaturfag i Danmark med loven i 1993 for de 7-12årige. Det er også et undervisningsfag på læreruddannelsen, hvor det blev indført i 1997, og de første blev udklækket i 2001.

I en undersøgelse, jeg arbejder på i øjeblikket, har jeg fundet, at kun 2 % af de lærerstuderende på UCC vælger natur/teknologi som undervisningsfag. Ca. 9 % af de studerende vælger et af overbygningsfagene biologi, geografi eller fysik/kemi.

Af disse overbygningsstuderende tager ca. 1/7 del vores særlige ASTE- uddannelse. Det er en særlig talentuddannelse for de lærerstuderende på UCC, der vil prioritere dette at undervise i naturfag for de ældste.

Men de yngste årgange er der ikke så mange, der har interesse for.

Den sidste landsdækkende naturfagsdidaktiske forskning for natur/teknologi

Den sidste landsdækkende naturfagsdidaktiske forskning, der er lavet i natur/teknologi, er så vidt jeg ved helt tilbage fra 2003. Det var KALK-undersøgelsen fra Danmarks Pædagogiske Universitet.

Det meste af den naturfagsdidaktiske forskning foregår nu for overbygningsfagene og gymnasiet. F.eks. på IND, Københavns Universitet. UC-VIA har lavet flere glimrende praktiske redskaber til skolernes naturfaglige samarbejde, som f.eks. Progressionstræet.

Men grundlæggende, landsdækkende forskning i natur/teknologi er det småt med. Hvordan får vi vedligeholdt den naturfaglige fødekæde?

Natur/teknologi må prioriteres!

#Fil 1

2 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Hvad skal der ske med natur/teknologi?

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS