Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Hvad kan vi så?? Vi kan gøre en forskel...

Medierne er igen gået i selvsving over alt det Folkeskolen gør forkert. men hvornår hører vi om alt det vi gør rigtigt??

Susanne Andersen
Start debatten
26. juni 2015, kl. 00:18

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

I går kunne jeg både læse, se og høre i medierne at eleverne ikke bevæger sig nok i skolen, især bed jeg mærke i en kommentar fra en elev der mente at det var tarveligt når man ikke holdte det man lovede - og det kan jeg kun være enig i.

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Hertil morgen hørte jeg så at lærerne ikke var gode nok til at tage sig af de dygtige elever - det er en skræmmende tanke at der sidder elever der føler sig forsømt og det uanset om det er de svage eller de dygtige.

Og jeg er overbevist om at mine kollegaer rundt om i landet gør deres allerbedste for at det sker så sjældent som overhovedet muligt.

Tænk engang hvis jeg istedet havdet hørt "Lærerne har præsteret det umulige - de overlevede år 1 under Lov 409 - og vi skylder dem en stor tak for at få vores børn gennem det første år under en reform der er underfinancieret".

Uanset hvor meget jeg holder af mit arbejde - og hvor dygtig jeg med min forstand ved jeg er - så gør det altså ondt at hører den slags kommentar - og det giver hver gang et lille stik - for tanken "Har de ret??" melder sig engang imellem.

Og så går jeg igennem skolegården på vej til arbejdet og hører ungernes latter, deres Godmorgen hilsen, deres beklagelser over at ferien ikke er gået i gang endnu, jeg ser deres tillid til mig i deres øjne, jeg mærker hånden i min der trækker i mig og spørger om jeg vil puste på den dårlige finger, jeg hører om killingerne der lå ude i stalden, jeg hilser på en kollega der lige skal fortælle om en af mine elever..... og på et eller andet tidspunkt når jeg også ind på min pind - jeg kan se der ligger beskeder der skal svares på, men vores "Stillemorgen" hvor jeg er i klassen med mine elever er begyndt og jeg nyder de ti minutter hvor der er ro, vi siger godmorgen, giver hinanden hånden og jeg kan nå at fange hvis der er en der har haft en skæv morgen.

Efter undervisningen og en masse løben spisrod mellem konfliktløsning, forberedelse etc. kan jeg sende trætte meget ofte meget trætte elever hjem eller i klub. Nu kan jeg med lidt held få svaret på de beskeder - eller også må de vente til i morgen.

Og svaret på den lille stemme fra i morges - "Har de ret" - nej de har ej - jeg når måske ikke bevægelsen i hver time - men så når jeg noget andet - ja det kan godt være at i denne time nåede vi ikke hvad jeg havde planlagt i det faglige, men vi nåede noget andet og mindst lige så vigtigt - for sådan er det i lærerjobbet - vi når ikke altid det vi skal den enkelte dag - men når vi ser det i det større perspektiv så når vi så meget mere. Og måske er jeg naiv men jeg tror på at jeg en dag på vej til arbejdet hører den historie på P4-Fyn.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Hvad kan vi så?? Vi kan gøre en forskel...

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS