Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Hvad gør ghettoskolen, der kan sikre sine elever god uddannelse og vellønnede job?

Vi kender alle ingredienserne, og selv om opskriften på p-tech gryderetten virker ny, har vi faktisk tilbudt den herhjemme i form af de såkaldte t-klasser tilbage i 1959-75.

Frans Ørsted Andersen
Start debatten
21. maj 2019, kl. 07:56

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Sarah E Goode p-tech ("pathways to technology") skolen i Southside Chicago har siden sin etablering for få år siden foreløbig haft bemærkelsesværdige resultater i forhold til at sikre elever fra ghettoen god uddannelse og vellønnede jobs – og dermed skabe markante mønsterbrud og opadgående social mobilitet for disse unge (se mit sidste opslag på denne blog). Men udover den usædvanlige struktur, der omhandler en sammensmeltning af folkeskolens overbygning med erhvervs-, gymnasial og videregående uddannelse, er der tale om en gryderet af velkendte pædagogiske ingredienser, der dog er blandet på en ny måde. Ingredienserne er bl.a. problembaseret læring, hands-on aktiviteter, projektorientering, engineering didaktik, erhvervspraktik, masser af lektiehjælp, mentorordninger, tværfaglighed, coaching i forhold til personlig udvikling og skrædersyede kurser i basale færdigheder som matematik, programmering og engelsk. Faktisk kender vi også selve gryderetten lidt herhjemme, der er bare ikke så mange, der husker den længere. Den hed t-klasser (t for teknikker) og fandtes som en del af den danske folkskole, 7.-10. kl. 1959-75. T-klasse gryderetten havde dengang samme førnævnte effekt herhjemme: elever i problemer fandt sig pludselig til rette i skolen, og mange der ellers ikke virkede uddannelsesparate, kom via t-klasserne videre i uddannelsessystemet og blev håndværkere, teknikere og IT-folk (EDB hed det dengang). Ja nogle blev faktisk også lærere. Læs evt om det i min bog "Pædagogik på kanten" (forlaget Mindspace).

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Hvad gør ghettoskolen, der kan sikre sine elever god uddannelse og vellønnede job?

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS