Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Hvad er elevernes ønsker til den virtuelle undervisning?

Om et par dage sidder de fleste elever atter hjemme bag skærmen klar til at modtage virtuel undervisning, men hvad er elevernes ønsker, nu hvor vi igen skal sidde hjemme bag skærmen?

Trine Hemmer-Hansen
Trine Hemmer-Hansen Dansk- og idrætsrådgiver
Start debatten
13. december 2021, kl. 00:03

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Foto: Pixabay.com

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Der skal vist ikke herske nogen som helst tvivl om, hvorvidt eleverne ønsker sig tidlig juleferie eller virtuel undervisning. Når det så er sagt, kan den virtuelle undervisning foregå på mange forskellige måder. På vores skole er eleverne blevet hørt ift. indholdet af dagene før- og efter jul. Taget ud fra erfaringer fra sidste gang, er eleverne kommet med følgende tilbagemeldinger:

  • De lange skoledage foran skærmen giver hovedpine – vi ønsker kortere dage
  • Vi mangler bevægelse og frisk luft – vi ønsker, at det bliver skemalagt
  • Mange skift af lærere/fag i løbet af en virtuel skoledag er hårdt, stressende og ikke særlig givende – vi ønsker fokus på to eller tre fag.

Eleverne peger altså på mere bevægelse og få fag – med mulighed for fordybelse.

Skolen har valgt at lytte til elevernes stemmer, og derfor ser vores skema sådan ud de fem dage, hvor vi skal køre virtuel undervisning:

8:00-9:30: Undervisning (dansk eller matematik)

9:30-10:00 Bevægelse

10:00-10:30: Pause

10:30-12:00: Undervisning (dansk eller matematik)

Det er udelukkende klasselærerne som eleverne møder – det giver også en god ro for eleverne.

De her få dage før- og efter jul handler mere om elevernes trivsel end faglighed, hvilket bør kunne ses i programlægningen på de enkelte skoler. Vi er i gang med at lukke ned igen, og i mange elevers hoveder spøger tanken, om man overhovedet skal møde ind igen efter jul.

Det er vigtigt, at vi lige nu passer på den mentale sundhed hos den enkelte og får lidt smil på læberne den kommende tid. Fagligheden skal naturligvis være tydelig og gennemgående, men den skal krydres godt i denne omgang.

Både elever, forældre og lærere har givet udtryk for, at de er glade for skolens prioriteringer.

Hvordan ser jeres skemaer ud til den kommende virtuelle undervisning?

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Hvad er elevernes ønsker til den virtuelle undervisning?

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS