Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Herre jemini – nu igen

Bent Thøsing
Start debatten
13. oktober 2011, kl. 02:10

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Jah jah. Rigtigt. Nogle flere undersøgelser og rapporter vil virkelig hæve intelligensniveauet. Og så er det ydermere den billigste foranstaltning. Hvis det ikke skulle gøre det, ja så må vi have nogle flere prøver, så lærerne kan se sort på hvidt, hvad de udmærket vidste i forvejen det gælder i øvrigt forældrene med. Prøver kan imidlertid snedigt anvendt medvirke til at højne standarden. Hvis man anvender standardiserede prøver, vil der altid blive arbejdet hen imod dem. Man kan da blot hæve prøveniveauet for at få eleverne til at arbejde hårdere.

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk – medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Den seneste undersøgelse fastslår i øvrigt, at de gode elever klarer sig godt i folkeskolen. Det indicerer, at undervisningen ikke fejler noget alvorligt det er de svage elever, som klarer sig dårligt ja, logik for burhøns. De vil klare sig halvsløjt, lige meget hvor man anbringer dem. I enhver klasse findes et antal elever, som kan klare stort set alt, og tilsvarende findes et antal, som har et farligt hyr med at klare noget overhovedet det kalder man så »den sociale arv« det er det også og heldigvis er der nogle enkelte, som hæver sig ud over det, man umiddelbart skulle forvente, men det er ikke noget, man kan undervise sig frem til, lige meget hvilken metode man anvender, eller hvor mange rapporter man skriver. Selv den fineste privatskole ville rende panden mod muren undtagelserne skyldes en heldig kombination af gener og den er jo som oftest ganske tilfældig.

Jo større vægt man lægger på konkrete kundskaber, jo tydeligere vil forskellene eleverne imellem træde frem.

Disse elever, som er tilbøjelige til at falde igennem fagligt, kan til tider hævde sig gennem det, folkeskolen ofte roses for, »de bløde værdier«. Men det er langtfra altid tilfældet.

Jeg har i øvrigt ofte funderet over, hvad jeg kunne have drevet det til, hvis jeg var blevet udsat for nogle flere rapporter og prøver. Måske kunne jeg have »brudt den sociale arv«.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Herre jemini – nu igen

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS