Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Haves: gode ideer

Efterlyses: handling

Hanne Birgitte Jørgensen
1 kommentar
10. marts 2022, kl. 12:00
1 kommentar

Vi har viden. Vi har erfaringer. Vi har ønsker. Så hvorfor pokker lykkes inklusionen i folkeskolen ikke?

Lige nu går vi og venter på endnu en forskningsrapport, som formentlig vil fortælle om alle de problemer, vi kender i forvejen. Og som en tidligere inklusionsrapport også fortalte om.

Der vil også komme gode forslag til løsninger. Det gjorde der også sidst. Men der er ikke sket ret meget.

Som en central forsker, Janne Hedegaard, siger:

“Den gode nyhed er, at alle kommuner nu tager inklusionsopgaven alvorligt. Der er desværre bare en modstilling mellem ønsket om at realisere opgaven og at få det til at lykkes i praksis”.

Der er skam gode eksempler. I dette blad har vi genbesøgt den første skole, som indførte Nest-klasser, hvor elever med autisme går i klasse med elever fra distriktsskolen. De har to lærere med langvarig uddannelse bag sig. Det er et krævende koncept med gode resultater. Økonomisk hænger det sammen, fordi kommunen har givet skolen de midler, der ellers ville være brugt til specialklassepladser.

Er det vejen frem? Som med andre gode koncepter virker det kun, hvis de lærere og ledere, som arbejder med det, går 200 procent ind i det. Så det er svært at se Nest-modellen fungere alle steder. Så det er ikke LØSNINGEN.

Den pessimistiske vurdering er, at det nye inklusionseftersyn fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (Vive) ikke vil ændre ret meget.

Men to ting giver alligevel håb.

Fælles erkendelse: Alle er nu efterhånden desperate i forhold til at få inklusionen til at lykkes, og der er en fælles forståelse af, at det ikke sker af sig selv, bare man tilfører viden.

Fokus på proces: I samarbejdsprojektet Sammen om skolen sidder alle parterne omkring folkeskolen og arbejder med at foreslå løsninger og tale med politikerne. Hvis denne gruppe finder ud af, hvordan og med hvilke resurser alle de gode inklusionsideer kan komme ud og leve i skolen, så vil det rykke.

Det kan være forskellen fra sidst. Så der hviler et tungt ansvar på gruppen. Vi krydser fingre. For der skal handling til!

1 kommentar
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Haves: gode ideer

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS