Det er ikke særligt mange år siden, at jeg selv gik ud af folkeskolen. Selvom jeg havde en god tid i folkeskolen med gode lærere og kammeratskaber, så var der én ting, jeg altid har haft svært ved at acceptere. Det er for mig ubegribeligt, at folkeskolen ikke er mere fleksibel og ikke er bedre til at tilpasse sig på baggrund af de enkelte elevers ønsker og behov. Når man allerede i 7. klasse mere eller mindre ved, hvad man vil med sit liv og karriere, så er det frustrerende at bruge timevis på at blive undervist i fag, som man ikke følger, at man kan bruge til noget. Jeg har haft fag som geografi, biologi og fysik i årevis, og jeg kan sige med 99 % sikkerhed, at jeg aldrig kommer til at bruge disse fag til noget.
Jeg har altid vist, at jeg ville noget med handel, når jeg bliver "stor". Derfor ville det have været meget mere relevant for mig at have nogle handelsrelaterede fag. Folkeskolen er obligatorisk, og man derfor ikke andet end at møde op og blive undervist i de fag, som der er fastlagt.. Derfor har det være uudholdeligt at skulle vente adskillige år på at komme videre på et handelsrelateret gymnasiet, hvor jeg fået nogle fag, som jeg rent faktisk føler, at jeg kan bruge til noget. Jeg synes, at det er fint, at man bliver undervist i fag som dansk, engelsk og matematik, da det er fag, man stort set altid kan bruge uanset senere studieretning. Dog synes jeg i højere grad, at der burde være valgfag i folkeskolen, så man ikke bliver tvunget til at blive undervist i fag, som man ikke kan få glæde af på længere sigt. Selvom jeg altid har haft et brændende ønske om at blive selvstændig, så er der gået adskillige år, før jeg er kommet i gang.. Simpelthen fordi jeg ikke har kunne opbygge den viden, som jeg har haft brug. Først i en alder har jeg lært at lave min første hjemmeside (ikke kommerciel), som jeg først lærte, da jeg begyndte på mit videregående studie.
Folkeskolen skal være mere fleksibel
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.