Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Fokus på de fire naturfaglige kompetencer i et forløb med planternes optagelse af næringsstoffer og vand

Forløb på 8. årgang om planternes optagelse af næringsstoffer og vand

Mayamarie Munkholm
Start debatten
26. november 2015, kl. 08:07

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Eleverne på 8. Årgang arbejder i øjeblikket i biologi med et forløb om planternes optagelse af næringsstoffer og vand. De har forinden arbejdet med fotosyntese forsøg i bladenes grønkorn og udveksling af CO2 fra bladenes spalteåbninger.

Eleverne skal sætte sig ind i en ny naturfaglig problemstilling uden et decideret læreroplæg, men hvor der er lagt vægt på, at de skal svare på nogle arbejdsspørgsmål. Eleverne læser parlæsning i faglige tekster, og undersøger hvad forskellen er på planternes vedkar og sikar, og hvilken funktion de har.

Dernæst graver vi et spadestik dybere, eleverne skal i deres bordgrupper opstille forsøg med hypoteser (undersøgelseskompetencen) og påvise og forklare årsagssammenhænge ved hjælp af modeller i forhold til osmose (modelleringskompetencen). Inden da har eleverne ud fra en faglig tekst undersøgt deres forhåndskendskab til fagbegreber, og hvad ordene betyder herunder: koncentration, diffusion, halvgennemtrængelig, membran, osmotisk tryk og saftspænding. I klassen gennemgår vi de nye fagbegreber, og eleverne ser en kort film om osmose. Hen mod afslutningen på forløbet skal eleverne perspektivere deres viden om osmose i forhold til, hvordan planterne optager næringsstoffer og vand (perspektiveringskompetencen). I deres grupper skal præsentere deres arbejde som en Imovie film på 1 minut, hvor de bl.a. filmer deres forsøgsopstilling, og hvor de formidler deres naturfaglige viden om emnet med brug af fagsprog (kommunikationskompetencen).

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Fokus på de fire naturfaglige kompetencer i et forløb med planternes optagelse af næringsstoffer og vand

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS