I denne uge havde 4. årgang håndværk og design for første gang. Det er altid med lidt nervøsitet, jeg byder velkommen til faget. For ligesom i alle andre fag i skolen, er det en fagligt broget flok. Men de første timer i 4.klasse forløber altid ens.
I klassen
Vi starter i klassen. Jeg spørger eleverne hvad håndværk er. Vi har en lang snak om hvad og hvor det er. Vi snakker om hvad forskellen på et håndværk og en håndværker er. Grunden til dette er, at jeg vil undersøge elevernes forforståelse og viden inden for det. Måske flere forældre er håndværkere eller kunsthåndværkere. Jeg viser eleverne denne korte video, der viser hvordan verden ville se ud uden håndværk. Das Hanwerk
Vi ridser op. Hvilke håndværk var der repræsenteret?
Efterfølgende snakker vi om hvad design er. Vi snakker om design i klasselokalet, bl.a møbler, tøj, computer og om hvilke betydning design har for os. Grunden er igen, at undersøge elevernes viden og forforståelse for begrebet design.
Eleverne
Eleverne er meget optagede af snakken om håndværket og designet. Der er en hyggelig dialog, hvor eleverne nysgerrigt kommer med egne håndværk/design erfaringer, historier fra deres familier, bekendte o.lign.
Til sidste snakker vi om hvad DE skal lære. Håndværk. Design. De er fulde af forventninger.
I faglokalet
Vi går i faglokalet. Her fnder eleverne en høvlebænk hver. De får faste pladser senere, med udgangspunkt i deres kundskaber og motivation for faget.
I lokalet snakker vi om sikkerhed og regler. Jeg viser eleverne rundt og afprøver maskiner og værktøj, med eleverne som nysgerrige tilskuere. Fortæller dem, at de alle skal have kørekort til udvalgte maskiner. Men at det kræver øvelse og hårdt arbejde. De får store øjne, og der kommer mange spørgsmål. De glæder sig! Vi mærker og snakker om materialer. Vi ser eksempler på andre elevers produkter. Eleverne glæder sig endnu mere.
Hjemme, ude, hjemme
I klassen igen samler vi op. Hvad kan eleverne huske? Hvad er deres forventninger til faget?
I mine øjne er snakken om faget, og at vise eleverne rundt en vigtig start. Nogle spørger hvornår vi skal starte, sådan rigtigt, og til det svarer jeg næste gang. For en langsom grundig opstart er vigtig for mig. Jeg har indtryk af, at eleverne er enige. Og det tricker deres nysgerrighed og iver efter at komme igang, at se lokaler, maskiner/værktøj og materialer. Flere elever har allerede sagt, at det er deres yndlingsfag, selvom vi i princippet slet ikke gået “rigtigt” i gang endnu.
Hvad gør du?
Det her er min metode, der virker for mig. Men lige så mange undervisere der er, lige som mange måder er der at gøre “første gang” på.
Hvad gør du?
Første gang er altid noget særligt
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.