Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil vil indføre flidskarakterer, hvor eleverne får klistret et stempel på ryggen hvor man læse hvor flittige og arbejdsomme de nu opleves.
Det er både skævt og skørt. Skævt, fordi unge i forvejen er presset af karakterræs, af perfekthedskultur og pres af at blive målt, vejet og afrettet hele vejen op gennem deres opvækst.
Det er veldokumenteret, at det tærer på selvværdet: Er jeg god nok, er jeg dygtig nok?
Og nu føjer undervisningsministeren så ”er jeg flittig nok?” til listen.
Det vil øge den stress, som unge allerede oplever, og som udmønter sig i flere unge, der oplever angst, ensomhed og utilstrækkelighed.
Hvad med at give lidt plads til at udvikle sig, til at finde sin vej, træde lidt ved siden af og finde tilbage igen, i stedet for at indlede endnu et kapløb om omgivelsernes gunst for at være Flittig Lise og Flittig Per.
Forslaget er også skørt, for det virker helt tonedøvt over for elever og lærere. Det er og ude af trit med den virkelighed, som ministeren har inviteret til dialog om med parterne om i ´Sammen om skolen`.
Der er eller nok at tage fat på efter mere end et år, hvor corona har presset trivslen i bund og folkeskolereformens fallit står mejslet i granit.
”Flittig Pernille” løber hverken med topkarakter eller flidspræmien her.
Tag i stedet fat på opgøret med mega-klasserne, på at skabe en skole med plads til børn med krudt i røven og langt hurtigere og bedre hjælp til de børn der har særlige behov.
Så vi kan sætte farten ned i en folkeskole med mere ro på.
”Flittig Pernille” får ikke topkarakter
Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.