Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Faglig dygtighed – ja selvfølgelig

Bent Thøsing
Start debatten
13. oktober 2011, kl. 02:10

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Lærerne bør naturligvis være kompetente, men samtidig skal man gøre sig klart, at der ikke i folkeskolealderen er tale om elever, som kan kommunikere og ræsonnere på linje med for eksempel gymnasieelever.

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk – medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det absolut vigtigste er at bevare nybegyndernes beredvillighed og læreiver længst muligt. Man må ikke undervurdere danske elevers markante tilfredshed med deres skolegang. Man skal huske på, at man let kan trække en hest hen til vandtruget men man kan ikke tvinge den til at drikke! Kort sagt: Kun hvis eleverne er velvillige og interesserede samt positive, kan nogen undervisning lykkes. Jeg havde engang tre praktikanter og skulle udtale mig om deres egnethed. Studielektoren blev meget forbavset, da jeg mente, at den bedst begavede med de højeste karakterer var komplet uegnet.

Lektoren begyndte dog at fatte, hvad der var i vejen, da jeg oplyste ham om, at pågældende var ganske ude af stand til at »se«, hvor elevernes vanskeligheder lå han tromlede bare frem efter næsen, mens eleverne faldt fra. Det var meget »fagligt dygtigt«, men kun til glæde for ham selv. Jeg anbefalede polyteknikum eller universitetet, men endelig ingen undervisning. Den efter min mening bedst egnede havde de ringeste personlige karakterer, men eleverne kunne lide ham og omvendt. Og så så han omgående, hvor elevernes vanskeligheder var. Hvis der er et eller andet, en lærer ikke lige behersker, så kan han sætte sig ind i det, vanskeligere er stoffet i folkeskolens 1.-7. klasse ikke. Løsningen er ikke en stærk lærerspecialisering, det ville kræve nogle enorme skoler med deraf følgende fremmedgørelse, hvis lærere kun skulle undervise i deres speciale.

Folkeskolen er ikke og skal ikke være en filial af hverken gymnasium eller universitet!

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Faglig dygtighed – ja selvfølgelig

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS