Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Et strejf af rigtig god skole

Regitze Flannov
Regitze Flannov Forkvinde for Undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening
Start debatten
28. maj 2020, kl. 16:18

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

»I folkeskolen har lærerne på baggrund af deres faglighed og professionelle dømmekraft ansvaret for skolens undervisning og dannelsesopgave samt at bidrage til folkeskolens udvikling«, citat Danmarks Lærerforenings folkeskoleideal.

Folkeskolen nr. 10 2020

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk – medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk’s debatregler

I kølvandet på genåbningen af skolerne har vi kunnet læse beretninger fra lærere, der fortæller om glade børn, færre konflikter og gedigen, varieret undervisning. Beretningerne kommer fra lærere, der under bekendtgørelsen om nødundervisning har fået vendt rammerne for deres undervisning helt på hovedet. De har været flere lærere om eleverne, eleverne har haft kortere skoledage, der har været øget fleksibilitet i skoledagen og et professionelt råderum i forhold til tilrettelæggelse af undervisningen. Tillid til lærernes professionelle dømmekraft er bonet ud med faglighed, trivsel og lærere, der har tid til at arbejde målrettet med relationen til hver enkelt elev og klassens unikke fællesskab. Kort sagt fokus på kerneopgaven: den gode undervisning.

Langtfra alle kommuner og skoler har kunnet sætte sådanne rammer for genåbningen, men lad os prøve at tage udgangspunkt i ovenstående beretninger, for her er dyrebar erfaring, som vi skal bringe med os ud på den anden side af Covid-19-krisen. Debatten om kvalitet kontra kvantitet har huseret i årevis. Men disse beretninger peger i udpræget grad på, hvor vi kan finde løsninger til at udvikle vores folkeskole. Leverpostej smurt for tyndt ud på brødet ér bare ikke godt.

Vi skylder kommende generationer en folkeskole, som styrker samfundets sammenhængskraft og er for alle børn. Erfaringerne fra genåbningen af skolerne skaber momentum for at udvikle den skole. Der bør i langt højere grad vises tillid til, at lærere og ledere under ansvar for skolens formål kan beslutte, hvordan undervisningen tilrettelægges. Ved seneste finanslov blev der bevilget en milliard kroner til folkeskolen. Lad os få omsat den til at ansætte flere lærere i folkeskolen og krydre med konvertering af den understøttende undervisning til tolærerordninger. Så kommer vi et lille stykke nærmere den skole, som nogle har fået lov til at mærke et strejf af i disse dage.

Kreative lærere og deres elever viser os vejen.

DLF: Corona-perioden har vist, hvor meget bedre skoledagen vil være, hvis den blev kortere

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Et strejf af rigtig god skole

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS