Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Et stort skridt fremad

Gordon Ørskov Madsen
Gordon Ørskov Madsen Formand, DLF
Start debatten
4. november 2021, kl. 12:11

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Med fredagens politiske aftale om test og evaluering kan vi omsider se afslutningen på alt for mange års bøvl med nationale test. Målet med de nationale test var dels at give samfundet og politikerne et nøgternt billede af udviklingen i folkeskolen, dels at styrke lærernes undervisning. Som vi alle ved, kunne de ingen af delene.

Folkeskolen nr. 19 2021

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk – medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk’s debatregler

Fredagens aftale betyder, at der fremover kun testes i læsning og matematiske færdigheder, at testene ligger i starten af året, og at de adaptive test erstattes af lineære test, som vi kan bruge til noget. Aftalen indebærer også at elevplanerne droppes, og at uddannelsesparathedsvurderingen afskaffes.

Men aftalen er ikke kun afslutningen på noget. Den er også en begyndelse. Danmarks Lærerforening har i samarbejde med KL og Skolelederforeningen fremlagt et fælles grundlag for evaluering i "Sammen om skolen", hvor parterne omkring folkeskolen mødes med politikerne. Og vores forslag har dannet grundlag for den nye aftale. Det er udtryk for nye politiske muligheder, at vi som folkeskolens praktikere tages med på råd, inden der træffes beslutninger. Et tæt samarbejde mellem KL, Skolelederforeningen, DLF og de øvrige skoleparter er en helt afgørende forudsætning for at skabe holdbare forandringer i folkeskolen.

De muligheder skal vi bruge, for folkeskolen står som bekendt med mange andre udfordringer end nationale test. Inklusionsopgaven, for mange elever, der ikke får nok ud af skolen, et undervisnings- og arbejdsmiljø, der er belastet – det er udfordringer, der ligger ligefor.

Folkeskolen udgør et vigtigt fundament for vores samfund – det er alle klar over. Vi skal være glade for, at der er bred interesse for skolens udvikling. Og vi skal som skolens professionelle være parate til at dele viden og erfaringer med de politiske beslutningstagere. Ikke som alt eller intet-svar, hvor vi kommer med færdige løsninger. Men i et forpligtende samarbejde, hvor pædagogiske argumenter tæller og vægter, og alle parter er med. For mig er også små skridt i den rigtige retning vigtige – bare vi tager tilstrækkeligt mange af dem.

Fredagens aftale er et første stort skridt fremad. Det bliver ikke det sidste!

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Et stort skridt fremad

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS