Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

“Et passende målestoksforhold”

Endelig oprandt ugen, hvor elever og lærere kunne hellige sig matematikkens hus. De andre fag måtte vige og eleverne iført målebånd, malertøj og skarpe hjerner, har diskuteret matematik, farvevalg og om det er ok først at tage hjem fra skole efter kl. 21 for at nå at blive færdige.

Pernille Peiter
2 kommentarer
30. oktober 2015, kl. 23:15

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

2 kommentarer

Der har været livlig aktivitet de sidste fire dage. Der er blevet bandet, grint, grædt. ”Hvorfor passer de trappetrin ikke ind?” ”Et passende målestoksforhold… 1: 37,5 er da meget passende?” Ugen med matematikkens hus er nu løbet af stablen. Eleverne har regnet, tænkt, udtænkt, malet, beregnet, diskuteret. De har haft vigtige mål, at slå Nicolai der er flyttet til naboskolen, at vinde en af de okay præmier eller at leve op til deres læreres forventninger. Men hvad med fagligheden? Er det ok at bruge en uges undervisning på at bygge og male et hus som 5. 6. eller 7. klasses elever nok også ville kunne bygge noget ligende? At se et par drenge, der indimellem synes matematik kan være svært, ligge i akavet stilling for at aflæse vinklen på et clinometer, for derefter at finde papirerne frem om trigonometri og bruge tangensformlen til at beregne højden på skolen med….. det giver for mig mening. De kunne bruge matematikken til at løse et praktisk problem. De var i tvivl om, hvorvidt højden på deres tårn i virkeligheden ville være helt urealistisk. Og ja, de kunne jo bare spørge pedellen, men lang bedre var det selv at regne det ud. Hele processen, hvor eleverne har skullet planlægge, organisere, beregne og overbevise hinanden og læreren om at det var rigtigt, matematisk set, ”at cirklerne i huset var koncentriske”, tror jeg på. Der har været meget læring også ting vi ikke lige kan måle på i forhold til de Forenklede Fælles Mål.

Og så i dag, at komme på gymnasiet til den store finaledag, med en flok meget spændte og stolte unge mennesker, der var klar til at fremlægge om deres hus. 42 projekter endte det med. Og det var fedt at se, hvor meget også de andre skoler havde gjort ud af det. Vores elever gjorde det godt. ”Vi er sgu ret gode til det der formidlingsnoget, det er sjovt når vi kan se at 2. g’erne bliver imponeret”. En flok glade og trætte unge mennesker tog hjem fra en festdag på Midtfyns Gymnasium, hvor borgmester Christian Thygesen talte pænt til de unge mennesker, og delte præmier ud. Og yes, vi var blandt de 3 bedste.

2 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

“Et passende målestoksforhold”

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS