Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Et indslag i kulturnatten

Foreningen for Madkundskab var budt med som aktør v/Børne- og Undervisningsministeriets arrangement under Københavns Kulturnat, fredag den 11. Oktober 2019. Bæredygtighed var det overordnede tema.

Lone Anna Appelquist Carlson
Start debatten
15. oktober 2019, kl. 18:33

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Det Færøske Pakhus bød indenfor i varmen... Der var et væld af gode aktiviteter. Ministeriet havde fået trykt et smagspas, som børnene selv skulle personliggøre og udfylde, alt efter hvilke aktiviteter de gennemførte.

Vi delte lokale med Københavns Madhus, hvor to unge kvindelige repræsentanter sørgede for røg i lokalet med blus og pander, til at producere fladbrød og årstidens grønt på. Ved siden af stod Dansk Tang. Her blev man blandt andet budt på den skønneste version af en tangsalat. Helt anderledes end den wakame vi ellers kender fra frostboksen...

Hos os var der godt gang i biksen! Vi havde rigget an med en mosttromle, en æblehakker og en dispenser. HA! Der nåede aldrig rigtigt most i dispenseren, for der blev hakket, presset og drukket til den store guldmedalje! 70 kg. Mutzu-æbler blev presset i aftenens løb. Arbejdsgangen var ikke produktiv, men processen var tydelig. Den gav anledning til mange snakke. Og også med et konkurrenceincitament for flere af børnene, der nød udfordringen med at kunne spille med musklerne, når der skulle mostes...

Birgit stod også for udskænkningen af den varme hyldebærdrik med æbletern, som det medbragte bålkomfur sørgede for at varme godt, til alle de kolde, røde næser der trådte ind fra regnen. Mange, mange, mange folk fik gode og dejlige associationer til den forgangne barndom hos bedsteforældrene.

Boden med knækbrød og brombærmarmelade vakte også begejstring.

Birgit, Benita, André og jeg var i omdrejninger hele aftenen. Der var mange gæster forbi, trods det dårlige vejr. Og begejstringen ville ingen ende tage... Det gør vi gerne igen!

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Et indslag i kulturnatten

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS