Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Er taskebogen i virkeligheden død?

Skal vi indkøbe fysiske taskebøger mere? eller skal vi frem i den digitale verden?

Annette Ketils
Start debatten
12. marts 2015, kl. 20:13

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

I dagens diskussion om læremidler kommer vores gruppe, som sidder med ‘Ach So’ - bogen til 7. kl. til at snakke om dét, at det er en fysisk, vi sidder og skal vurdere. En i gruppen fortæller, at de på deres skole slet ikke må indkøbe lærebøger mere. En fortæller, at al deres undervisning er baseret på digitale platforme mm., da alle elever i deres kommune er blevet udstyret med en enhed…. Det får jo en til at tænke…

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Jeg er bibliotekar vi har ofte spørgsmålet oppe at vende hos os, om hvorvidt vi skal købe bøger, engangshæfter eller kun forholde os til digitale platforme. Vores mellemtrin får næste år en Chromebook pr. elev, så al behandling af skriftligt - og lager af opgaver kommer til at ligge på Google dox. i fremtiden, hvor der kan editeres fra og IntoWords skal være elevernes værktøj til ordforslag og oplæsning på dansk, engelsk og tysk.

Derfor: fokuspunktet her på kompetencekurset - når det gælder lærermaterialer burde måske ikke være fysiske bøger, da det jo efterhånden kun er os gamle lærere, der synes, at der er en specielt kinæstetisk oplevelse i at sidde med en bog.

Engangsmaterialer kan med fordel afløses af diverse platforme, hvor eleverne løser opgaver og får dem rettet med det samme.

Mange Taskebøger findes allerede på nettet som I-bøger - men lur mig, hvor længe det varer.

Min kæphest har gennem flere år været, at der burde eksistere en platform, hvor alle tilgængelige læremidler lå (og i min forestilling eksisterer forlag ikke i den form, de gør nu) Når man som lærer så slog et læringsmål op, fik vedkommende en vifte af forslag fra diverse forfattere. Læreren udvælger så et forløb, der passer til den målgruppe, hun har. Når eleverne så downloader opgaven med deres UNI-login, bliver forfatteren automatisk aflønnet pr. historik.

På den måde ville skolerne ikke ligge inde med taskebøger, hvor der bliver brugt 2 afsnit, fordi det var netop det område, forfatteren brændte for og resten var noget bras, som aldrig så dagens lys. Og når noget forandrer sig i verden, kunne forfatteren hurtigt aktualisere sit stof...

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Er taskebogen i virkeligheden død?

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS