Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Er hver sjette nyuddannet lærer ikke robust nok?

Hvordan kan det være, at så mange dropper lærergerningen i folkeskolen efter blot et år?

Anders Pugholm
6 kommentarer
5. september 2016, kl. 17:05

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

6 kommentarer

Den 14. august skrev Politiken og folkeskolen.dk, at hver sjette nyuddannet lærer dropper folkeskolen efter første år som lærer. Det er en vigtig resurse, folkeskolen taber på gulvet, for det er netop de nyuddannede lærere, som skal være med til at udvikle vores fælles folkeskole. Lige nu er der stadig mange stillingsopslag som lærer, selvom skoleåret allerede er godt i gang. I disse stillingsopslag står der typisk: Du skal være robust. I min verden burde det være omvendt. Der burde netop stå, vi er en robust arbejdsplads, som får dig godt i gang, om du er erfaren eller nyuddannet lærer.

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Jeg er selv lærer på mit fjerde år, og arbejder med elever i specialklasser. Det var ikke nogen dans på roser at komme ud som lærer det første år. Den første klasse jeg havde, var én af mine elevers faste rutiner at hoppe ud af vinduet, når jeg kom ind af døren. En anden gang fløj der pludselig en saks gennem klasseværelset midt i kristendomstimen, og jeg var kun få centimeter fra at blive naglet fast til tavlen som Jesus på korset. Dagen efter sad eleven der igen til en ny dag, og i frokostpausen tikkede en forældremail ind om, hvorfor deres barn ikke lærer noget? Som ny lærer vidste jeg godt, at det ville blive hårdt i starten; nyuddannet, grøn, og ansvaret for en klasse. – Kunne jeg være robust nok?

Til mit held var jeg på en arbejdsplads, som tog hånd om deres nyuddannede lærere. I mit skema havde jeg to lektioner mindre end mine erfarne lærerkollegaer. Derudover havde jeg en mentor, som jeg kunne spørge om alt fra hvordan kopimaskinen virkede, til en støttende skulder når undervisningen ikke lykkedes. Det var små tiltag, som gjorde, at jeg stadig er i jobbet, og jeg er glad for lærergerningen i dag. Min arbejdsplads var robust, det var ikke mig, som skulle være robust. Efter et halvt år blev vindueshopning og saksekastning i klassen sjældenheder, og med tiden og erfaringen føler jeg mig i dag rustet nok til at klare hverdagens udfordringer.

Hver eneste nyuddannet lærer, som dropper lærergerningen efter første år, må være et svigt fra arbejdsgivers side. Det er arbejdsgivernes ansvar at være robuste for sine ansatte. På den måde sikrer vi, at flere nyuddannede lærere ikke dropper jobbet i løbet af det første skoleår.

6 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Er hver sjette nyuddannet lærer ikke robust nok?

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS