Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Engineering – motivation og samarbejde for både elever og lærere

Det kan ikke være gået mange naturfagslæreres næser forbi: ‘Engineering’, forstået som ingeniørernes arbejdsmetode, banker på og tilbyder sig til naturfagsundervisningen.

Elzebeth Wøhlk
Elzebeth Wøhlk
Start debatten
13. september 2018, kl. 10:48

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

‘Engineering’ er en anvendelsesorienteret og problemløsende undervisningsform, som tager udgangspunkt i at løse et konkret problem eller behov. I engineeringundervisning arbejder eleverne med praktiske løsninger på problemstillinger samtidig med, at de udvikler naturvidenskabelige og teknologiske kompetencer. Den nye undervisningsform er en oplagt anledning til, at naturfagslærere udvikler undervisning sammen. Se en kort introduktion til engineering her.

Astra er det nationale naturfagscenter i Danmark. Astra udvikler, samler og formidler den viden, du har brug for. Vi arbejder målrettet på at styrke netværk og understøtte relevant videndeling med det mål at skabe rammer for en optimal læring på din skole. Astra står bl.a. bag Science Talenter, Unge Forskere, Naturvidenskabsfestival, Masseeksperiment og er medarrangør af Big Bang – konferencen. Vi blogger bl.a. om talent, undersøgende arbejde, Engineering, den fælles naturfagsprøve, kommunal forankring og STEM.

Fire kommuner har uddannet lærere – flere på vej

I fire kommuner er der gang i kompetenceudvikling af lærere til at arbejde med engineering i undervisningen. Det sker i et samarbejde mellem VIA, Engineer the Future, Naturvidenskabernes Hus og Astra i projektet "Engineering i skolen".

Kommunerne har deltaget i kompetenceudviklingsforløbet på forskellige måder, fordi det er grundlæggende i projektet, at der skal være et samspil med den eksisterende naturfagsindsats i kommunerne. Således er kompetenceudviklingsforløbet i Lyngby-Taarbæk fx et led i kommunens arbejde med at implementere deres STEAM-strategi (altså deres politisk vedtagne strategi for Science, Teknologi, Engineering, Art og Matematik), mens uddannelsen i Vejle er tænkt strategisk sammen med en stor satsning på uddannelse af naturfagsvejledere på alle kommunens skoler og desuden en FabLab@school-indsats inden for naturfagene. I Holstebro er indsatsen en videreførsel af kommunens langsigtede arbejde med QUEST, og i Horsens er rammen både et QUEST-netværk og en kommunal STEAM-strategi.

Engineering i skolen går altså godt hånd i hånd med forskelligartede kommunale indsatser – og en god håndfuld kommuner står allerede på spring for at deltage i kommende kompetenceudviklingsaktiviteter. Engineering i skolen søger nemlig om at videreføre og -udvikle indsatsen i de kommende år ved nogle af de fonde, der har meldt ud, at de gerne støtter naturfagsområdet i Danmark.

Engineering i undervisningen er tilgængelig for alle

I forbindelse med projektet “Engineering i skolen” er der udviklet en række ressourcer, fx undervisningsforløb, en engineering-didaktik og motiverende events som fx Engineering Day, som er gratis at inddrage i naturfagsundervisningen. Det kan være den enkelte lærer eller teamet omkring fx en årgang, der vælger at forsøge sig med undervisningsforløbet “Lodrette Haver” eller måske naturfagsteamet i kommunen, der sammen beslutter at prøve kræfter med nogle af forløbene i Naturvidenskabsfestivalen i uge 39 eller Naturfagsmaraton, hvor engineering er blevet en dimension. Engineering kan således både appellere til den enkelte lærer, teamet omkring en klasse eller en årgang og til en mere koordineret indsats, hvor kommunens naturfagskoordinator eller en anden ressourceperson koordinerer indsatsen og sikrer synergier på tværs af kommunens institutioner.

Gratis temadage om engineering i undervisningen

Har du fået lyst til at vide mere om engineering i undervisningen? Så deltag i en gratis temadag i din region (se nedenfor) eller tag fat i kommunens naturfagskoordinator.

  • 5/11 2018: Sjælland
  • 7/11 2018: Nordjylland
  • 8/11 2018: Midtjylland
  • 14/11 2018: Syddanmark
  • 15/11 2018: Hovedstaden

Links

Engineering i skolen – projektsiden

Tema om 'engineering i skolen' på astra.dk

Link til Lyngby-Taarbæks STEAM-strategi

Vejles naturfagsstrategi

Horsens STEAM-strategi

Engineering Day

Naturvidenskabsfestival

Naturfagsmaraton

Find din naturfagskoordinator

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Engineering – motivation og samarbejde for både elever og lærere

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS