Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

En uundværlig resurse i kommunens skoler og institutioner

Abdolrahim Mousavi Hejazi
Saima Anees Chauhary
1 kommentar
12. oktober 2017, kl. 09:35

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

1 kommentar

I Gladsaxe Kommune varetager tosprogede lærere en række helt afgørende opgaver i forbindelse med integrationen af flersprogede børn. Det overvejes p.t. at nedlægge de tosprogede lærere som faggruppe. Dette kan få fatale følger for kommunens flersprogede børn.

Folkeskolen nr. 17 2017

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk – medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk’s debatregler

Deltagelse og trivsel – en forudsætning for et godt skoleliv. De tosprogede læreres nuancerede kulturelle kendskab og sproglige kompetencer faciliterer kommunikationen mellem familier og skoler. Når flersprogede familier fravælger skolens sociale liv, skyldes det i langt de fleste tilfælde familiernes uvidenhed om, at fravalget er dybt skadeligt for børnenes integration i skole og samfund og for deres faglige og psykiske udvikling. De tosprogede lærere bidrager til at ruste både børn og deres bagland til at indgå i skolen, så børnene kan komme til at udfolde deres potentiale og undgå at blive tabt på gulvet, fagligt og socialt.

Skole-hjem-samarbejdet – brobyggere. Det er helt afgørende for en velfungerende dialog mellem skole og hjem, at det danske samfunds værdier tolkes og formidles nuanceret, og at familierne får mulighed for at blive hørt i samtalen mellem skole og hjem. Det er en proces, der udvikler sig over tid, og derfor er det ikke »blot« en tolkeopgave, men en tidskrævende formidlingsopgave. Tosprogede lærere har kendskab til familierne over tid og har opbygget en tillidsfuld relation til både institutioner og familier. De tosprogede lærere drages i anvendelse af skoler og institutioner som vidensbank for, hvad der virker i integrationsarbejdet.

1 kommentar
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

En uundværlig resurse i kommunens skoler og institutioner

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS