Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Elevplaner med ustyrligt vokseværk

Jeanette Sjøberg
Start debatten
14. september 2018, kl. 02:17

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Udspillet om regelforenkling er en glædelig nyhed, og blikket ned over listen med de udvalgte områder faldt hurtigt på elevplaner og et forslag om at minimere de tre planer i udskolingen til én.

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk – medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

En stor tak til de lærere og forældre, der har benyttet lejligheden til at anvende innovationsministerens kampagne »Meld en regel«. Det er helt afgørende, at der bliver gjort noget ved elevplanerne. I forligskredsens tekst om skolereformen i 2013 blev elevplanen nemlig beskrevet som en del af de såkaldte regelforenklinger, der skulle finde sted som led i reformen, og der stod direkte, at elevplanen skulle »forenkles og forbedres«. Det lød umiddelbart som noget, der medførte mindre bureaukrati og blev lettere håndterbart, men vi har vist roligt kunnet konstatere, at det stik modsatte har været tilfældet!

Elevplanernes kompleksitet og omfang har vokset sig konstant større og større med eksplosiv fart siden. Først kom kravet om digitalisering og krav om kopiering af Fælles Mål direkte ind i elevplanen. Der skal udarbejdes en elevplan for hver elev på alle klassetrin, og den skal indeholde mål, status og opfølgning, og med læringsplatformenes tilkomst fik vokseværket for alvor fat. Målstyringens mange elementer, heraf 3.170 bindende mål i Fælles Mål, tegn på læring, krav om antal undervisningsforløb og -metoder i læringsplatformene med videre har gennem årene fået elevplanen til at vokse helt ud af proportion. Lærere fortæller, at de mange krav i læringsplatformene har ført til et uanet stort antal informationer om hver eneste elev i hvert fag. Ubehandlede data, vel at mærke, som kan fylde så meget som 10-20-30 sider i et enkelt fag – for én enkelt elev!

Mere alvorligt er det, at platformene genererer alle disse data, som ikke er brugbare eller giver mening for hverken elever, forældre eller lærere. Forældre har generelt stor tillid til deres barns lærere og ønsker primært viden om, hvordan det går, og hvad de kan gøre for at støtte barnets skolegang. Det betyder, at lærere ved siden af de mange data, der ikke er meget bevendt til skole-hjem-samtalen, skal forberede en skriftlig opsamling til brug for dialogen med forældrene. Denne opgave med skriftlighed kan læringsplatformene som oftest ikke håndtere p.t. Digitalisering og it-systemer er almindeligvis forbundet med smartere løsninger, men det er ikke tilfældet med elevplanerne. Tværtimod.

Elevplanerne opleves af mange som en tidsrøver og meningsløst arbejde. I en tid, hvor der er mangel på tid og resurser til de mange opgaver på skolen, er det sund fornuft at få gjort noget ved elevplanerne, så ja tak til regelforenklinger!

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Elevplaner med ustyrligt vokseværk

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS