Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Eksklusions- og Udstødelses-arbejde

hvad kan ligestilles med ekskludering og udstødelse?
Hvornår bliver noget til et tabu? (som vi undgår, som var det noget brunt, vi skyllede ud i toilettet)

Og, hvem kan i så fald hjælpe? ... hvis der altså er "en sag / fænomenerne tages seriøst"?

endelig: Hvor ligger problemet - eller hvor "placerer" vi problemet?

Jan Larsen
Start debatten
27. januar 2021, kl. 13:28

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Efter kontakt med DCUM's midlertidige underafdeling, Klageinstansen imod mobning - er de ovenfor listede udfordringer og spørgsmål, blevet aktuelle for undertegnede.

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Hvad kan ligestilles med ekskludering og udstødelse?

- kan vi ligestille mobning med udstødelse/eksklusion? Ift. at vi skal arbejde for at inkludere eller i det mindste socialt undgå, at børn ekskluderes / udstødes (fra deres klasse, årgang, skole, lokalsamfund... og ultimativt "fra livet").

- hvilke mekanismer er der i mobning? hvad sker der / udmeldingerne/handlingerne? ... ligner de til forveksling ekskludering/udstødelse?

I min øjne ligner de eksempler jeg har oplevet og læst om, næsten 100% udstødelses-mekanismer og -handlinger. Dvs. BÅDE signalerne, der udsendes til den pågældende, OG konsekvensen som personen "bedes vælge" (trække sig, finde et andet sted, skjule sig, udskamme sig selv, flytte skole, forsvinde, dø).

- ift folkeskoleloven og vores samvittighed / næstekærlighed - er der så noget, vi kan/bør gøre, her?

Hvornår bliver noget til et tabu? (dvs. hvordan/hvorfor undgår vi f.eks. at tale om mobnings-fænomener, der foregår for næsen af os - som var det noget, vi skyller ud i toilettet):

- Tavshed og at dem, man henvender sig til, trækker sig - er de som jeg har oplevet, til min store overraskelse ....

- Jeg kan således f.eks. være 100% sikker på, at jeg blot skal nævne mobning (med nære eksempler, ikke distanceret generelt) - hvorefter jeg "får masser af plads og fred" ... det er den bedstre samtale-stopper, jeg kender til! (meget bedre end selv den værste sved-lugt).

- Kan vi gøre det her anderledes? Kan vi undgå at "gå i baglås", "komme på udebane"? Trække os fra det? Tabuisere?

- Nogle enkelte gange, oplever nogle det som et angreb, og går i forsvarsposition eller til modangreb. Dette er set med skoleledelser ( i 3 ud af 3 tilfælde).

Og, hvem kan i så fald hjælpe? ... hvis der altså er "en sag / fænomenerne tages seriøst"?

- DCUM klageinstans-evalueringen august-2020, fremhæver at der kun i ca. 5% af tilfældene, hvor forældrene henvender sig og klager til skolen, bliver lavet en handlingsplan. Dvs ingen koordineret / målrettet hjælp & indsats, i over 90% af tilfældene.

- Jeg oplever desværre, at de fleste skoler ikke tager det alvorligt. Samt at fnomenerne tolkes som noget andet, eller ses som noget som barnet selv er skyld i - hvorefter forældrene bedes ændre på deres barn, eller gøre barnet mere hårdfør.

- Altså 2 vidt forskellige verdener - den officielle (med antimobbestrategi, klageinstans, aktiv indsats), og den faktiske virkelighed (hvor ingenting eksisterer, det slås hen som f.eks. konflikter, og ingen indsats igangsættes).

- Konsekvenserne af "de 2 vidt forskellige retninger": Med målrettet planlagt indsats og opfølgning (som en handleplan, der inkluderer barnet, klassen og forældrene, indeholder) - modsat "satsning på selvlapning", der ofte ender i skoleskift, og kan betyde at barnet også kommer skævt fra start på den nye skole (uden bearbejdning etc, af alt det man har været igennem, ift. udstødelse fra en fællesskabet, etc).

Endelig: Hvor ligger problemet - eller hvor "placerer" vi problemet?

- selvfølgelig ligger det hos barnet, og hos familien ... eller gør det nu også det?

- jeg mener ikke at det ligger hos barnet og hos familien - men, julemærkehjem og diverse skoler er uenige med mig:

- de mener og udtrykker direkte, at barnet f.eks. gør noget, som irriterer de andre børn og derfor forårsager mobningen / udstødelsen - og jeg har faktisk kun hørt lærere og pædagoger begrunde i barnet og familien - og har fortsat til gode at høre lærere/pædagoger gribe i egen barm, og se på det, som froskere pointerer: At det er et gruppe-dnamik-fænomen, og skal løses som sådan!

Så, meningen med denne artikel :

- Er måske at høre andre om, hvorfor der er denne store KLØFT / DISCREPANS, imellem formuleret politik, antimobbestrategier, værdisæt, folkeskoleloven - og så praksis?

- især nu, hvor vi i 20 år har haft mobning på dagsordenen i Danmark...

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Eksklusions- og Udstødelses-arbejde

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS