Det var noget af en oplevelse at læse Kristeligt Dagblad i dag. I et interview taler Merete Riisager om dannelsens vigtighed, fordi den kan hjælpe eleverne med at navigere i verden. Eleverne skal være klar over, hvorfor de går i skole. De skal kende folkeskolens værdigrundlag. Lærerne skal som voksne turde fokusere på de aller vigtigste videnskabelige landvindinger. Hun taler i interviewet om undervisning og valg af væsentligt indhold.
Voksne skal indkredse for børnene, hvad der især giver forståelse og mulighed for at orientere sig i samfundet
som borger, medarbejder og som menneske i øvrigt. Hun tager afstand fra mekanisk mål- og metodefokus, der kan føre til faglig overfladiskhed. Skolen bør give eleverne, "hvad jeg vil kalde en Grundtvig-Koldsk opdragelse".
Mildest talt en anden kurs og også et helt andet ordvalg end Christine Antorinis og målstyringsprofeternes. Hvordan hendes intentioner kommer til at se ud i praksis, vil tiden vise. men der bliver travlt ved håndvasken.
Men på mange områder er hendes udtalelser på linje med den kritik, jeg og mange andre har fremført mod skolereformens implementering, bl.a. på folkeskolen.dk.
Drømmer jeg eller …..?
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.