Længe har Dansk Folkeparti og jeg været bekymrede for den digitale udvikling i undervisningssystemet. Denne bekymring går særligt på vores børn. Vi er bekymrede for, hvordan den digitale teknologi påvirker vores børn i såvel kognitiv, social og selvfølgelig læringsmæssig retning. Eksempelvis understøttes dette af, at både lærere og elever bl.a. har fremhævet, hvordan de digitale teknologier i undervisningen fremkalder afbrydelser, støj og distraktion. Der kan ikke herske tvivl om, at IT i undervisningen besidder visse pædagogiske og faglige fordele. Men, mere og mere forskning peger på flere bekymrede sider af digitaliseringen.
Det omfatter også brugen af digitale læringsmidler. Derfor lykkedes det for mig sammen med den tidligere undervisningsminister Merete Riisager at indkredse fire indsatsområder i hæftet ”Digitalisering med omtanke og udsyn”, som blev præsenteret ved Danmarks Læringsfestival tilbage i marts. Det er intentionen, at hæftet er første del af en overordnet strategi for, hvordan IT skal bruges i undervisningen fremadrettet. Dansk Folkeparti har længe netop ønsket en strategi på området med en mere kritisk og skeptisk, men også nuanceret tilgang til IT i undervisningen. En strategi, hvor digitale læringsmidler selvfølgelig skal anvendes, når det er meningsfuldt. Et af disse områder i hæftet er netop fokus på at sikre en god og hensigtsmæssig sammenhæng mellem teknologi og det gode børne- og ungeliv. Derfor bliver det positivt, at Pernille Rosenkrantz-Theil har lyttet under DF’s forespørgsel i Folketingssalen i sidste uge og i dag udtrykker sig på linje med DF. For det er netop vores børns skoleliv, som vi skal tilgodese med omtanke og udsyn.
Digitalisering med omtanke og udsyn
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.