Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Det allervigtigste? – Vi ved jo godt, hvad det er!

De seneste 16 måneder har jeg læst, tænkt, skrevet, blødt, svedt, og ligget søvnløs over lærernes arbejdstid. Det har jeg gjort sammen med de dygtige folk i Lærerkommissionen.

Lars Søltoft Buur Holmboe
Start debatten
16. november 2019, kl. 11:12

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Så er fristen for at stille op som kandidat til DLF’s hovedstyrelse udløbet, og jeg kan konstatere, at vi er 29 engagerede lærere, der skal kæmpe om 19 pladser.

Tilføj beskrivelse

Hvad skal de 19 så tage fat på efter valget?

Mine bud kommer her:

– En central arbejdstidsaftale, der indeholder konkrete forbedringer for ALLE lærere. De seneste 16 måneder har jeg læst, tænkt, skrevet, blødt, svedt, og ligget søvnløs over lærernes arbejdstid. Det har jeg gjort sammen med de dygtige folk i Lærerkommissionen. Der har jeg vist og lært, at man, ved hjælp af et godt og seriøst samarbejdsklima godt kan arbejde sig frem til et resultat, selvom man har repræsentanter til stede fra både lærerne og kommunerne. Den indsigt, jeg har opnået skal bruges hele vejen. Hele vejen frem til en central arbejdstidsaftale. Hele vejen ind i hovedstyrelsen.

– Er der egentlig andet? … Ja, det er der, men en central arbejdstidsaftale må og skal stå forrest!

Det “andet” kommer her:

– Kampen for, at de nationale test ikke bliver afløst af et nyt forkromet styringsregime, der igen bare lader som om, det er et redskab for lærerne.

– Kampen for at styrke folkeskolen, ikke på bekostning af fri- og privatskolerne, men med det lange, seje træk, hvor alle aktører forpligter sig på den lange bane, og hvor det er en styrkelse af grundsubstansen og ikke smarte quick-fixes, der skal være vejen frem. Jeg kalder det ‘en fidus-fri folkeskole.’

– Inklusionsindsatsen må ikke gå ud over økonomiske og menneskelige ressourcer i folkeskolen, så elever må opleve en dårligere skole pga. inklusionen. Ideen er god, men underfinansieret. Det ser vi konsekvensen af i dag.

– Demokratiet i Danmarks Lærerforening skal styrkes, helt i tråd med formandens beretning ved kongressen i efteråret. Enheden i foreningen skal styrkes og det skal den gennem åbenhed og inddragelse.

– DLF er bannerfører for en diskussion om, hvad vi skal med folkeskolen. Den diskussion skal længere ud og leve. Jeg tager gerne Folkeskoleidealet, som jeg selv har været engageret i at udvikle, med under armen, når jeg skal derud.

Der er mange flere temaer at tage fat på, men hvis du er enig med mig i, at disse er væsentlige, så vil du få en skarp stemme i hovedstyrelsen, som med unik indsigt fra arbejdet i bl.a. Lærerkommissionen og som rent faktisk i dag først og fremmest lever og arbejder som lærer på en helt almindelig dansk folkeskole, så kast dine stemmer på mig, gerne alle 18.

Jeg lover ikke medvind på cykelstien, hvis jeg bliver valgt, men jeg gi’r gerne en arm.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Det allervigtigste? – Vi ved jo godt, hvad det er!

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS