Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

Den stille mobning

Den Stille Mobning er sandsynligvis langt mere udbredt end det, vi traditionelt betragter som mobning. Derfor særdeles vigtig at få italesat.

Carsten Hermansen
2 kommentarer
26. oktober 2021, kl. 10:59

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

2 kommentarer

Den stille mobning er et delvis ubevidst fænomen, som mange mennesker kender perifert, men sjældent taler om. Den arbejder i det skjulte. Det er bl.a. derfor, jeg kalder det “Den Stille Mobning”.

Lærelyst er omdrejningspunkt for indlæggene på denne blog. Hvordan får vi skabt undervisning/læremiljø, hvor eleverne/de studerende arbejder hårdt og intensivt og samtidigt føler det meningsfuldt og rart? I Det Skæve Rum (mit laboratorium) eksperimenterer jeg med lære- og undervisningsmetode. Resultater og erfaringer fra disse eksperimenter er bloggens kerne. Er ved at udvikle en ny pædagogisk retning ”Svært-pædagogikken”, som indeholder nogle helt essentielle svar på dét at skabe lærelyst. Hedder Carsten Hermansen, arbejder på en alm. folkeskole, men ansat i en ramme (tidsramme) med plads til at arbejde undersøgende og eksperimenterende.

Det handler om de små handlinger, bevægelser, lyder, osv, som vi ofte ubevidst udsætter/påvirker hinanden eller vores omgivelser med.

Et eksempel kan måske øge forståelsen

”Små reaktioner på forkerte svar”. Det kan være elever, der lige kigger på hinanden, løfter et øjenbryn eller måske laver en svag lyd, når andre elever eller bestemte andre elever i klassen svarer forkert. Der behøver ikke at ligge noget særligt i disse små bevægelser eller lyde, men de “virker” på nogle(måske mange) elever og ofte på en negativ måde.

Det er svært at vurdere betydningen af disse “interne” elevreaktioners for læringsmiljøet, men jeg tror de er med til at fastholde en del elever i uønskede positioner, som de har meget svært ved at komme ud af. Det at blive fastholdt, selvom det sker på det ubevidste plan, i en uønsket position/rolle, er vel en form for overgreb, mobning.

Måske er "Det Tavse Flertal", som præger de fleste store forsamlinger, delvis skabt af Den Stille Mobning.

Hvis vi ønsker at få eleverne til at arbejde med dét, de har svært ved, uden for deres kompfortzoner, skal vi ”gøre noget ved” Den Stille Mobning.

Venlige hilsner

Den stille, men stærke Mobning

2 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Den stille mobning

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS