Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Den påståelige skole

Vagn Madsen
Start debatten
13. oktober 2011, kl. 02:10

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Eftersom ingen drømmer om at ændre fundamentalt på folkeskolen i retning af at højne det danske uddannelsesniveau til et stade, som det forefandtes før 1975, er det klart, at Hellerups Skub-eksperiment, der må regnes som den yderste ekstreme konsekvens af folkeskoleloven, må nyde bred beundring og anerkendelse, som anført af skoleleder Torben Frese i Folkeskolen nummer 29-33. Lidt modsigelsesfyldt bedømmes forældretilslutningen på en formidabel tilstrømning til Maglegårdsskolen, samtidig med at skolen dog også har en del besvær med forældre, der sætter lighedstegn mellem lektier og læring. Skubs succes afhænger åbenbart af, hvilken indstilling til læringsbegrebet det lykkes skolen at indpode forældrene. Som forældre skal man lige have indlært lektien om, at produktet fra Skub er i top, før man er i stand til at se produktet som værende i top. Og det kræver en aggressiv forældrebearbejdning af et specielt af Frese fremhævet påståeligt skolesystem. For selvfølgelig har Frese ret i, at et barn, der fordriver skoledagen med henslængt på en sofa at læse i en eller anden bog, indlærer »kolossalt«. Enkelte vantro og åndeligt forkalkede kunne måske nok her finde på at anføre, at den form for sporadisk indlæring ikke lige er af den systematisk vidensopbyggende art, som en skole er til for at udøve. Men slig vankundighed modgås altså af den særlige hellerupske forældrebearbejdning, som andre skoler med mere respekt for forældresynspunkter næppe henfalder til i samme grad. Men Freses udredning af indsatsen over for svage elever lader da vist ikke Skub udskille sig væsentligt fra, hvad alle andre skoler foretager sig med deres specialundervisning. Her synes skoler i vor almindelige timelige verden sagtens at kunne hamle op med overjordiskheden.

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk – medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Den påståelige skole

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS