Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Blog

De dygtige er blevet dygtigere

Hvis en elev i forvejen præsterer enten middel eller godt i hverdagen, kan han uden de store anstrengelser score et 12-tal i folkeskolens afgangsprøve i engelsk. Den type elev er vi nemlig rigtig gode til i folkeskolen.

Maria Roneklindt
Maria Roneklindt Engelskrådgiver
1 kommentar
30. oktober 2017, kl. 10:22

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

1 kommentar

I sidste uge kunne man i dette indlæg læse, at hver fjerde 9. klasses-elev fik 12 ved afgangsprøven i engelsk. Formanden for Sproglærerforeningens engelskudvalg Lena Smith Boysen har udtalt, at hun tror, at 12-tallerne faktisk er et udtryk for, at eleverne er blevet dygtigere.

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

Engelskundervisningen i udskolingen

Jeg vil give Lena Smith Boysen ret. Men kun delvist. For det er min klare overbevisning, at folkeskolen er bedst til at rykke de elever, der i forvejen klarer sig ret godt. Noget af grunden til det er, at engelskundervisningen i udskolingen primært er tilrettelagt efter de elever, der i forvejen taler engelsk i en eller anden grad. Det meste af undervisningen foregår på engelsk, der skal skrives, læses og fremlægges på engelsk, og engelsksprogede film ses ikke længere med danske undertekster. Der er fokus på kultur- og samfundsforhold i engelsktalende lande, og der er fokus på at finpudse det sprog, som eleverne allerede har ret godt styr på.

Hvad med de svage?

Men vi har altså stadig en gruppe enormt svage elever i hver klasse, som ikke har noget engelsk sprog at finpudse. For de hverken taler eller forstår det. De blev hægtet af på et eller andet ukendt tidspunkt på mellemtrinnet sandsynligvis, og når jeg møder dem i udskolingen, kommer de for alvor i problemer, når alt foregår på engelsk. De sidder sammen med deres klassekammerater, som for fleres vedkommende nærmest lever et engelsksproget parallelliv på nettet, mens de selv nærmest ikke kan tælle til ti på engelsk. Disse elever spiller ikke spil, der kræver kommunikation på engelsk, de følger ikke engelsktalende youtubere, og de er faktisk helt ligeglade med at kunne synge med på Ed Sheerans sange.

Alle skal udvikle sig

Folkeskolen er for alle. Det betyder blandt andet, at man ikke skal være en bestemt type eller have bestemte interesser for at kunne lære i folkeskolen. Ja, det er nemmere at lære engelsk, hvis man også beskæftiger sig med det i sin fritid, men som skole skal vi kunne rumme, at ikke alle har dén interesse. Det er vores ansvar at alle udvikler sig – og ikke kun fra 7 til 12.

1 kommentar
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

De dygtige er blevet dygtigere

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS