»Enhver ved, at en bestået afgangsprøve er vejen frem i det videre uddannelsessystem«, skulle Ulla Tørnæs have udtalt til JydskeVestkysten.
Adgangskravet til de forskellige indgange på teknisk skole er at være lovligt udskrevet af 9. klasse, ikke at have bestået afgangsprøven.
For det tilfælde at Ulla Tørnæs ikke betragter teknisk skole som en videreuddannelse, så kan jeg oplyse, at »kravet« for at blive optaget på en gymnasial uddannelse uden folkeskolens afgangsprøve er, at man har gået på fri- eller privatskole.
Misforstå mig ikke. Jeg synes, det er i orden, at især borgerlige politikere finder, at det er vigtigt med måling og vejning af elevernes medfødte potentiale og mindre vigtigt med en evaluering af elevernes vilje og evne til at udvikle sig, samarbejde, vise hensyn, men, Ulla Tørnæs, hvis det er så vigtigt med karakterer og eksamen, hvorfor gælder det så ikke alle elever? Og hvorfor skal eleverne ikke prøves i samfundsfag, idræt?
Jeg håber, at jeg får svar denne gang, da jeg ellers må kræve, at ministeren og hendes embedsmænd testes løbende for at sikre en demokratisk indstilling og høflig optræden.
Citatfusk eller uvidende minister
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.